NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Hyundai Kona electric 2020

Hyundai KONA har fått oppgradert rekkevidden på sommeren grunnet nye dekk. KONA kjører hele 164 kilometer lenger om sommeren sammenlignet med vinterføre, viser NAF og Motors rekkeviddetest.

Vinter

Oppgitt for testbil

484 km

Rekkevidde (WLTP)

14.7 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

404.5 km

Rekkevidde målt vinteren 2020

15.5 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2020

Sommer

Oppgitt for testbil

484 km

Rekkevidde (WLTP)

14.7 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

568.4 km

Rekkevidde målt sommeren 2020

12.3 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2020

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Hyundai Kona electric 2020
  • Vi har testet bilen både på vinterføre og sommerføre.
  • Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.

Rekkevidde om sommeren

Sommeren 2020 testet vi Hyundai Kona electric 2020. Testbilen var av utstyrsnivået Premium med prislapp på 317 000 kroner, eks. frakt. Bilen ble testet med dekkdimensjon 215/55-17 og WLTP-rekkevidden for testmodellen var 484 kilometer.

Elbilen kjørte over åtte mil lenger enn oppgitt WLTP

Sommerens test ble kjørt under perfekte forhold, med mellom 20 og 25 grader og vindstille vær. Ved oppstart viste rekkeviddemåleren i bilen 458 kilometer. Etter en kilometers kjøring målte vi et forbruk på 17,5 kWh/100 km. Dette gikk naturlig nok nedover da vi hadde kjørt en stund og batteriet ble varmt. Ved Ringebu målte vi et forbruk på 11,7 kWt/100 km, som er godt under oppgitt WLTP-forbruk på 14,7 kWt/100 km.

Ioniq kjørte 568,4 kilometer under testen, og det er 84,4 kilometer lenger enn WLTP-rekkevidden.

Ved avsluttet rekkeviddetest endte vi på et gjennomsnittsforbruk på 12,3 kWt/100 km.

Rekkevidde om vinteren

Vinteren 2020 testet vi Hyundai Kona electric 2020. Testbilen hadde utstyrsnivå Premium og var utstyrt med dekkdimensjon 215/55 R17 vinterdekk. WLTP-rekkevidden for testmodellen var 484 kilometer. Testen ble gjort uten forvarming av batteri eller kupé. Kona leveres med varmepumpe som standard. 2020-modellen kan forvarme batteri og kupé via app eller bilens kjørecomputer. Forvarming kan bidra til å øke rekkevidden.

Elbilen kjørte kortere enn oppgitt WLTP

I vinterens test ble startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det, men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Kona skal ha et forbruk på 15,4 kWt/100 km. Vi registrerte et forbruk på 15,5 kWt/100 km under rekkeviddetesten.

I vinterens test kjørte Hyundai Kona tom for strøm etter 404,4 kilometer.

7. januar 2021

Les også


Fant du det du lette etter?