NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Hongqi E-HS9

Hongqi E-HS9 kjørte 371 kilometer i verdens største elbiltest av sommerrekkevidde. Det er 94 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Vinter

Oppgitt for testbil

Kommer

Testresultat kommer i 2023

Kommer

Testresultat kommer i 2023

Målt av NAF

Kommer

Testresultat kommer 2023

Kommer

Testresultat kommer 2023

Sommer

Oppgitt for testbil

465 km

Rekkevidde (WLTP)

22 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

371 km

Rekkevidde målt sommeren 2022

23.2 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2022

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Hongqi E-HS9.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og skal teste den igjen på vinteren.

Rekkevidde om sommeren

Hongqi oppgir WLTP-rekkevidden å være fra 396 til 465 kilometer, avhengig av utstyrsnivået du velger. Batteripakken er oppgitt å være 90 kWt netto - altså det du har rådighet under kjøring.

Vår testmodell har utstyrsnivå Exclusive, og har en WLTP-rekkevidde på 465 kilometer og et WLTP-forbruk på 22 kW/100 kilometer. Den er utstyrt med Michelin-dekk med dekkdimensjon 265/45 R21. Prislappen på testbilen er 779.900 kroner.

Kjørte 371 kilometer i rekkeviddetesten

Hongqi E-HS9 ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.

E-HS9 kjørte totalt 371 kilometer. Det er 94 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 338,8 kilometer.

Bilen kjørte 100 meter etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 23,2 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Første varsel med beskjeden "Lav batterikapasitet" kom da det gjenstod 10 % av batteriet. Denne var kun synlig i to sekunder før den forsvant.

Ved 10 % ble også viften opp mot frontruten plutselig skrudd av, slik at ruten raskt ble dekket av dugg. Sjåføren måtte derfor kjøre med åpne vinduer.

Kort tid senere forsvant bilens anslag for hvor mange kilometer den kunne kjøre. Feltet med resterende batterikapasitet ble merket med en rød ring.

Ved 2 % batteri dukket det opp en merkelig melding om at "Millimeter (...) er blokkert". Meldingen forsvant så raskt at sjåføren ikke fikk med seg alt som stod.

Da det gjenstod 1 % igjen av batteriet, mistet bilen motorkraft uten noen varsling. Da batteriet gikk til 0 %, var det full stopp etter rundt 100 meter.

20. mai 2022

Les også


Fant du det du lette etter?