Premium, Familie

Hongqi E-HS9

Det kinesiske luksusbilmerket Honqi gjorde sin entré i Norge med den Rolls Royce inspirerte SUV'en E-HS9. Bilen er designet av Giles Taylor, tidligere sjefsdesigner hos Rolls Royce og den markerte fronten bærer preg av dette.

El Prix sommer 2022

El Prix vinter 2023

El Prix sommer 2023

Testet av

Hongqi EHS-9 Foto: Tomm W. Christiansen / © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Den forholdsvis lange bilen på 5,2 meter leveres med to batteristørrelser.

Bilen som kom først har en batteripakke på 90 kWh. Den har en oppgitt rekkevidde på mellom 396 og 481 kilometer avhengig av utstyrsnivå. Det oppgitte forbruket ligger på mellom 21,6 og 22 kWh/100km.

Den største batteripakken er på 120 kWh. Rekkevidden er oppgitt til 515 km. Oppgitt forbruk er 22 kWh/100km.

Fordeler

  • Komfort

  • Høyt utstyrsnivå

  • Praktisk med et hav av plass

Ulemper

  • Duvende og upresis i svinger

  • Høyt forbruk

  • Annenhåndsverdi

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

73

/100 av Motor
Les testen

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Hongqi E-HS9 lader med CCS-kontakt. Høyeste effekten bilen lader med er oppgitt å være 130kW.

el prix Sommer 2023

Hongqi E-HS9

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
Kommer senere
Maks effekt
130 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
53 min
Maks effekt
109 kW (-16.2%)
Ladeeffekt (kW) sommer (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Under sommerens test brukte vi 53 minutter og 33 sekunder på å lade fra 8 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 86,5 kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 109 kW.

Om testbilen

Chassis

SUV

Netto batteripakke

120 kWh

Pris for testbil

999 990 kr

Rekkevidde (WLTP)

515 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

22 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

Vi har målt størrelsen på bagasjerommet i Hongqi E-HS9 i centimeter.

Fysiske mål på bilder

Bagasjerom i Hongqi E-HS9

Fysiske mål

Gulv bredde

105 cm

Gulv lengde

134 cm

Høyde opp til setekant

51 cm

Åpning bredde

109 cm

Åpning høyde

71 cm

Frunk bredde

61 cm

Frunk høyde

30 cm

Frunk lengde

65 cm

Om testbilen

Chassis

SUV

Bagasjerom bak

225 liter

Nyttelast

475 kg

Taklast

75 kg

Egenvekt uten fører

2630 kg

Tillatt totalvekt

3180 kg

Hengerfeste

Nei

Tilhengervekt

1500 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller