Slik kjører du på glatt føre

Vinteren byr på krevende kjøreforhold, og det er viktig å tilpasse kjøringen etter føret. Vi deler våre beste tips som du kan følge for å komme deg trygt frem på glatte veier.

© NAF

Hvordan sjekke føret selv?

En effektiv måte å sjekke føret på er ved å gjøre en bremsetest. Pass på at det ikke er biler rett bak, og test veigrepet ofte da det fort kan endre seg på turen.

Gjør en hard innbremsing og kjenn hvor mye det bremser. Du vil raskt få en oppfatning av hvordan veigrepet er på veien du kjører på.

Fartsvalget er avgjørende på glatte veier

Vinterglatteveier er krevende å kjøre på. Det krever mye oppmerksomhet og god planlegging fra deg som sjåfør. Når veien er glatt, er det ekstra viktig med god avstand til bilen foran deg.

Morten Fransrud, leder for NAF Trafikktrening, deler noen viktige tips om hvordan du skal takle glatt føre. I videoen vises det hvordan farten du velger kan påvirke stopplengden på glatt vei.

Velg en «myk» kjørestil

Jo dårligere veigrep, jo viktigere er det å manøvrere bilen rolig. Hard bremsing, brå rattbevegelse, og mye gass kan fort gjøre at man mister kontrollen. Ved å være i forkant, og planlegge tidlig, gjør at man unngår brå bevegelser.

  • Slipp gassen i god tid når du ser at farten må senkes
  • Hold en lav fart i forkant av sving
  • Ha et rolig trykk på gassen når farten skal økes, kan forbygge skrens og ubehagelige/farlige situasjoner.

Om du allikevel oppdager en fare og det er for sent til å kunne stoppe, gjelder det å få ned farten så raskt som mulig. Det kan øke muligheten for å klare å styre unna, og vil reduserer skadene om du skulle kollidere.

Når du først bremser så tør å trå bremsen hardt ned. Det har stor betydning for bremseeffekten. Når ABS-systemet slår inn vil du kjenne vibrasjoner i bremsepedalen og høre lyd. Dette er helt normalt.

Rask hjelp med NAF Veihjelp

Med NAF Veihjelp kan du være trygg på å få hjelp når uhellet er ute. Som medlem får du hjelp uten egenandel uansett hva som er årsaken til at bilen stanser.

Hold rolig og presis styring

På blank is er det nesten umulig å endre kurs. En vanlig førerfeil i en nødsituasjon er å styre brått og for mye. En slik reaksjon kan gjøre at du øker skrensen og det vil ta lengre tid før hjulene begynner på styre.

For å kunne styre presist og rolig på glatta er det viktig å tenke på følgende:

  • Holde hendene symmetrisk på hver side av rattet.
  • Skyv i rattet når du skal styre. Dette gjør rattbevegelsene mykere, og du kan unngå skrens.
  • Se dit du skal, og styr rolig mot målet.

Hva er underkjølt regn?

Det er utfordrende å kjøre bil på glatt føre, spesielt når det er underkjølt regn. Når regndråpene fryser til is med en gang de treffer bakken, blir hele veibanen dekket av et tynt islag. De samme føreforholdene er det når regn har frosset på bakken over natten.

Her er det viktig å tilpasse farta – mer enn du tror. Jo høyere fart du har, dess vanskeligere blir det å takle bilen på glatt føre. Bremselengden øker betraktelig, og all verdens sikkerhetssystemer opphever ikke naturkreftene.

Når vær og føre er som verst bør man vurdere om man bør å la bilen stå. Må man ute å kjøre kan det være smart å vente til veiene er brøytet og strødd før man beveger seg ut.

rød bil kjører på glatt vinterføre
Vær ekstra forsiktig: Ved underkjølt regn er det spesielt viktig å holde en lav fart og presis styring. Foto: Niklas Carle / © NAF
Foto: Niklas Carle / © NAF

Riktig bruk av sikkerhetsbeltet

Sikkerhetsbeltet er en livredder, og små, enkle detaljer for hvordan du fester beltet kan bety stor forskjell på utfallet ved en kollisjon. Feil bruk av sikkerhetsbeltet kan få fatale konsekvenser.

Her er noen tips for hva som er viktig å sikre for at sikkerhetsbeltet fungerer optimalt:

  • Fest bilbeltet stramt og tett inntil kroppen. Plasseringen på overkroppen skal være over skulderen og så nær inntil halsen som mulig. Dette gjør at du ikke risikerer å skli ut av beltet ved en kollisjon.
  • På underkroppen skal bilbeltet ligge over hoftekammen. Sørg for å etterstram beltet med hånden. Beltet skal aldri være under armen!
  • Pass på at beltet ikke er vridd.
  • Ta av deg ytterjakken eller åpne den opp, og løft opp tykke gensere for å få plassert beltet tett inntil kroppen.
  • Sittestillingen din er avgjørende for om bilbeltet kan gjøre jobben sin. Ryggen skal være godt forankret inntil seteryggen i oppreist stilling.

Sjekk bremsene

Bremsene må også selvsagt fungere slik de skal. Selv på nyere biler kan bremsene ruste og miste effekt, særlig gjelder dette bakbremsene. Det gir lengre bremselengde.

Husk også at bremseklosser blir slitt. EU-kontroll vil kunne avdekke noe, men det beste er en NAF-test eller et verkstedbesøk. Finn ditt nærmeste NAF-senter.

Ha gode vinterdekk

En viktig faktor på glatte vinterveier er at du har trygge og gode vinterdekk. Minimumskravet for dekkmønster på vinterdekk er tre millimeter, men vi anbefaler minimum fire millimeter. For sommerdekk er kravet 1,6 millimeter mønsterdybde, men vi anbefaler minimum tre millimeter.

Kjører du lite, så husk at selv et dekk med tilstrekkelig mønster kan ha redusert veggrep på vinterføre på grunn av gammel og sprø gummi. Her kan du lese og se video om hjulskift, og få tips om hva du bør huske på.

Husk at korrekt lufttrykk er alfa og omega både når det gjelder sikkerhet, miljø og økonomi. Dekktrykket skal sjekkes når hjulene er kalde, og bør gjøres en gang i måneden.

Ikke glem frontruta når det isregner

Frontruta blir også vanskelig å holde fri for is når det regner kaldt. Når det kalde regnet treffer en kald frontrute, vil det fryse til is og legge seg som et teppe over hele ruta.

Bruk varmeapparatet på frontruta og skru på ekstra med varme slik at regnet ikke får mulighet til å fryse.

Ulykker på vinterføret

Møteulykker og utforkjøringer er de vanligste årsakene til dødsfall og alvorlige skadde i trafikken. For høy fart etter forholdene eller langt over fartsgrensen har vært en sannsynlig medvirkende årsak til over 72% prosent av dødsulykkene ifølge Statens vegvesen.

Mange får seg en overraskelse når føret skifter. Sørg derfor for å gjøre noen enkle forberedelser til den nye årstiden og følg med på værmeldingen.

Gjør en vurdering på om du må ut å kjøre når vær og føre er som verst. Om du må ut kan det være smart å planlegge kjøreturen til etter er veiene er brøytet og strødd.

ulykke på vinterføre, naf veihjelp
Ulykkesbelastet årstid: Vintersesongen byr på krevende kjøreforhold. © NAF

Kjøreteknikk med elektronikk

Det finnes et utall av forkortelser fra den enkelte fabrikant på elektroniske innretninger som skal hjelpe deg. Her er en enkel forklaring på noe av det viktigste:

Medlemsfordel

Utsatt for en trafikkulykke?

Meld fra om mulig personskade, og oppsøk lege eller andre behandlere. Vi kan hjelpe deg om du har krav på personskadeerstatning.

Advokat i NAF hjelper medlemmene

Publisert: 29. november 2022

Sist oppdatert: 23. februar 2024

Jan Harry Svendsen,

Les også


Fant du det du lette etter?