Slik testet vi bilstolene

Testen av bilstoler for de aller minste er gjort av NAF i samarbeid med Testfakta i Sverige. Kollisjonstesten er utført av det akkrediterte laboratoriet CSI S.p.A. i Milano i Italia, og test av brukervennlighet er gjort av et brukerpanel i Stockholm i Sverige.


Utvalg av stoler

Vi har testet ni bilstoler for baby med et utvalg av kjente merker som er tilgjengelig i det norske og svenske markedet. Alle stolene har ISOFIX –base og er testet med base, men en av stolene (stolen fra BeSafe) er i tillegg testet med beltefeste. Syv av stolene er produsert etter den nye i-Size standarden og to av stolene er produsert etter den gamle R44 standarden. 

Det er kun testet bakovervendte stoler.

Hvordan har vi testet bilstolene

Bilstolene er kollisjonstestet i laboratorium for både frontkollisjon og sidekollisjon for å undersøke hvor godt den enkelte stolen beskytter barnet ved kollisjon og for å sammenlikne stolenes kollisjonssikkerhet.

I tillegg er det gjort en brukertest for å undersøke hvor enkle bilstolene er i bruk. Mange tar bilstolen ut og inn av bilen hver dag. Det er derfor en fordel at bilstolen er enkel å bruke. Når stolen monteres riktig, så beskytter den også barnet best. Brukervennlighet er derfor også viktig for sikkerheten til barnet.

Alle stolene er testet bakovervendt og med deres tilhørende ISO-fix base. Besafe iZi Go Modular X1 er i tillegg testet uten base ved hjelp av setebelte. Dette ble gjort for å undersøke hvor mye feste ved hjelp av base påvirker resultatet. 

Kollisjonstesten

Bilstolene er kollisjonstestet i laboratorium og er testet for både frontkollisjon og sidekollisjon.

Det er benyttet en hastighet på 50 km/t og en kraft ved sammenstøt på 25-32G (kollisjonspuls) ved frontkollisjonen. Kollisjonspulsen er høyere enn kravet i standardene for produksjon av bilstolene som bruker en kollisjonspuls på 20-28G, men nærmere en reell situasjon ved en kollisjon og er et bevisst valg fra NAF og Testfaktas side. Sidekollisjon er testet etter kravene i i-Size standarden.

Det er brukt en testdukke med kollisjonssensorer av typen Q0, som plasseres i stolen som testes. Dette tilsvarer en 1 måneder gammel baby.

Stolene er montert etter produsentens anvisninger i en slede som skal simulere bilsetet stolen står i inne i bilen. Sleden kjøres mot en barriere i den definerte hastigheten og kollisjonspulsen. Resultatet registreres av sensorene i dukken og i sleden, i tillegg til to høyhastighetskameraer.

Brukervennlighet

Stolenes brukervennlighet er testet av et panel som består av fire foreldre som alle har flere barn. Panelet vurderte hvor enkelt det var å plassere ISO-fix basen i bilen, hvor enkle stolene var å montere på plass i basen og hvor enkelt det var å montere stolene i bilen med setebelte (uten base). Testen ble gjort utvendig og det ble benyttet en Volvo XC60 med ISO-fix. Hvert av medlemmene i panelet fikk teste hvordan det var å montere og plassere hver av stolene i testen både med tilhørende ISO-fix base og med belte. Paneldeltakerne ga kommentarer om fordeler og ulemper ved hver bilstol og ga også poeng til stolene etter følgende parameter:

Hvor lett er basen å plassere/montere?

Hvor lett er stolen å plassere/montere i basen?

Hvor lett er stolen å plassere/montere med belte?

Standarder for kollisjonssikkerhet

Krav til kollisjonssikkerhet for bilstoler for baby er regulert i standarder for denne produktkategorien. Den nyeste standarden for babybilstoler heter UN-R 129, men blir også kalt i-Size. Den tidligere standarden heter UN-R 44. Forskjellen på standardene er blant annet at det etter UN-R 44 ikke blir stilt krav til kollisjonssikkerhet ved sidekollisjon.

Begge standardene er gyldige per i dag og produsentene kan velge hvilken standard de vil følge.

Dette er de største forskjellene i den nye i-Size standarden:

  • Produsenten skal angi lengde på barnet som stolen er tilpasset for. Tidligere ble det bare oppgitt vektkategori på barnet.
  • Bilstoler for barn opp til 15 måneder skal være bakovervendte. I den gamle standarden gjaldt dette kravet opp til 9 måneder.
  • Bilstolene og bilene skal være kompatible.
  • I tillegg til frontkollisjon er det lagt til krav til sikkerhet ved sidekollisjon i den nye standarden.

Bedømming og poengsetting i testen

Kollisjonstestene er vurdert i henhold til standarden for kollisjonstesting. Alle stolene er rangert på en skala fra en til 10 der 10 er best. De stolene som klarer kravet i henhold til standarden, rangeres mellom 6 og 10 poeng. Dersom stolen ikke klarer kravet får den automatisk ett poeng.

I test av brukervennlighet er stolene gitt poeng av testpanelet og disse poengene er oversatt direkte inn i skalaen fra en til 10.

De tre delene av testen, frontkollisjon, sidekollisjon og brukervennlighet, vektes på følgende måte: Frontkollisjon 40 prosent, sidekollisjon 40 prosent og brukervennlighet 20 prosent. Resultatet legges sammen i en total poengsum, og stolen med høyest total poengsum er testens vinner.

Resultatet fra kollisjonstestene angis som en middelverdi av g-kreftene, i kollisjonens retning, i de 3 millisekundene kreftene er på det høyeste.

Publisert: 23. februar 2022

Sist oppdatert: 30. november 2023


Les også


Fant du det du lette etter?