Test av sykkelstativ til bil

Bare ett sykkelstativ tålte kollisjon i lav hastighet, og flere av sykkelstativene lagde riper i testbilen, viser NAFs nye test av åtte sykkelstativer til bilens hengerfeste.


Bilder viser en bil som har tre sykler bak på sykkelstativet.
Test sykkelstativ. © NAF

Kort Fortalt:

  • Vi har testet åtte sykkelstativer hos Millbrook Proving Ground i England.
  • Testen består av kollisjon, svingete landeveier, unnamanøver og nødbrems.
  • Kun ett stativ klarer alle testene.

Nordmenn er et aktivt folkeslag. Vi pakker bilen til randen, i mange tilfeller med takboksen på taket og sykkelstativ hengende bak på bilen. Alt av utstyr skal med på tur, men hva er beste og sikreste måte å frakte med seg sykler?

En test utført av NAF avslører at mange sykkelstativer tåler verken kollisjon i lav hastighet eller svingete landeveier. I de verste tilfellene løsnet hele sykkelstativet fra hengerfestet og syklene slet seg løs fra stativet.

– Det er alvorlig at det er så dårlige kvalitet på mange av sykkelstativene som er tilgjengelig for den norske forbruker. Flere tåler ikke en gang å kjøre på svingete landeveier uten at stativet eller syklene løsner. Det kan skape svært trafikkfarlige situasjoner, sier Anette Berve, forbrukerrådgiver i NAF.

Test av åtte sykkelstativer

NAF har i samarbeid med Testfakta testet åtte sykkelstativer hos testsenteret Millbrook Proving Ground i England, og alle stativene ble festet på bilens hengerfeste under testingen. Fire av sykkelstativene har plattform som syklene står på, mens de resterende fire har kroker syklene henges på.

Alle stativene er testet i realistiske situasjoner som brukeren kan kjenne seg igjen i. Testen består av kollisjon i 30 km/t, banekjøring for å simulere svingete landeveier, elg-test (unnamanøver) og nødbrems. I tillegg er brukervennligheten til hvert stativ vurdert

Et gruppebilde av de åtte sykkelstativene som har blitt testet.
Fire av sykkelstativene NAF har testet har plattform som syklene står på, mens de fire andre har kroker syklene henges på. Foto: Noel Read / © NAF

Kun ett stativ klarer alle testene uten problem

– Thule Easyfold XT er testens desidert dyreste produkt, men er til gjengjeld det eneste stivet som bestod kollisjonstesten. Stativet er i tillegg svært brukervennlig, sier Berve.

Samtidig viser testen at pris og kvalitet nødvendigvis ikke henger sammen. 

Syklene løsnet under kjøring

Det er ikke nødvendigvis bare ved en kollisjon at det kan bli skader på bil eller medtrafikanter. Selv under kjøring på svingete vei eller unnamanøver viste testen av flere av stativene ikke holder mål. 

– Det er helt tydelig at det er kjøreprøven, som simulerer reelle sidekrefter, som er mest utfordrende for stativene. På to av modellene avsluttet vi testen før alle delprøvene var gjennomført for å unngå for store skader på testbilen og syklene, sier Kieran Forinton, ansvarlig for Millbrooks sikkerhetstester.

De fire plattform-stativene gjør det best i test under kjøring og unnamanøver. Thules hengende modell (HangOn Tilt3) består også testen, selv om det er noe mer bevegelse enn plattform-stativene. 

Testens versting

Velova sin Bike Carrier kom desidert dårligst ut både i kollisjon- og kjøretesten. Stativet løsnet helt fra hengerfestet under kjøretesten, og syklene slet seg løs fra stativet. 

– Svingete landeveier og humpete vei er helt vanlig å oppleve på kjøreturen. Det er alvorlig at stativet ikke håndterer en slik normal situasjon, sier forbrukerrådgiveren i NAF.

Bildet viser en kjørende bil som har tre sykler festet bak på sykkelstativet.
Alle testene er gjennomført ved testsenteret Millbrook Proving Ground i England. Stativene er testet i kollisjon, sikkerhet under kjøring, nødbrems og montering. © NAF

Hengestativer mest brukervennlig

Stativene ble vurdert etter hvor enkle de var å sette sammen, montere på bilen og stroppe fast sykler. De hengende stativene er de desidert enkleste å bruke, men på to av stativene fulgte det ikke med stropper for å feste fast syklene.

NAFs tips

Frobrukerrådgiveren kommer med følgende tips til deg som skal kjøpe og bruke sykkelstativ til bil: 

  • Kjøp et stativ som er stort nok til antall sykler du skal frakte, og type sykler. 
  • Husk at det er maksvekt på hengerfestet. Sjekk hvor mye hengerfestet ditt tåler, trekk fra vekt på sykkelstativet – da står du igjen med hvor mye vekt du kan henge på stativet. (Er du usikker på vekten på sykkelen din? Gå på badevekta med sykkelen, og trekk fra din egen vekt.)
  • Les bruksanvisningen. Ikke alle stativer monteres likt.
  • Sørg for at stativet sitter godt på kula, og at det ikke er noe slark.
  • Fest syklene godt. Er festeanordningene som følger med stativet ikke nok, er det lurt å gå til innkjøp av ekstra reimer.
  • Kjør rolig – spesielt i svingene. Du har med ekstra vekt, bilen er lengre enn vanlig, og du kan oppleve at bilens kjøreegenskaper endrer seg.

NAF SYKKEL

Er din sykkel registrert?

Vi har laget et sykkelmedlemskap for deg med ett mål: Å skape en tryggere og enklere sykkelhverdag.

illustrasjon av stjålet sykkel

Publisert: 27. desember 2021

Sist oppdatert: 30. november 2023

Janne Pedersen,

Fant du det du lette etter?