NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

Batavus Razer E-GO

Svak motor og lav rekkevidde gjør at sykkelen fra Batavus havner et stykke bak i testen av elsykler 2022.


Elsykkel fra Batavus

Modell: Razer E-go
Forbrukerkontakt: Batavus
Pris: 29 995 kroner
Totalsum: 7,2 poeng

Batavus er til salgs via nettbutikk fra Sverige.

Citybike med komfortabelt sete og gode bremser

Batavus Razer E-go er en sykkel med litt svak motor. I tillegg avdekker testen at sykkelen mister mye kraft fra du trør på pedalen og til kraften når bakhjulet.

Dette er med andre ord ikke førstevalget for deg som vil ha elsykkel med mye fart, eller en sykkel med god trøkk til bruk i oppoverbakkene.

Derfor får Batavus Razer E-go i lav teknisk score i lab-testen.

På plussiden, så gjør Batavus det svært godt i bremsetesten. Testpanelet gir også gode tilbakemeldinger på kjøreegenskaper og komfort. Batavus oppleves som stabil og med komfortabelt sete.

Testpanelet reagerer på at det er høy lyd fra motoren og på at girveksleren er litt kronglete. Dette trekker også totalscoren noe ned.

Produktfakta

MotorBosch Active Line Plus
Antall gir7
Batteri (Wh)Bosch Powerpack (482)
StøtdempingIngen støtdemping
Type av bremserHydrauliske skivebremser
Egenvekt sykkel 24,06 kg
Oppgitt maksvekt (sykkel + fører + last)130 kg

Utvalgte måleverdier fra laboratorietesten

Maksvekt, svakeste bremser på tørt underlag440,3 N framme / 411,8 N bak
Mekanisk motstand/tap pedalkraft55,1 Watt
Supportfaktor (maks)2,2
Maks hastighet 25,5 km/t
Beregnet rekkevidde i lab91,1 km/t
Maks effekt på 20 km/h og 60 rpm inkl. 250W pedalkraft265 Watt

Testresultat karakter 1 til 10

Rekkevidde og support (40 %)7,8
Bremser (20 %)8,4
Kjøreegenskaper og håndtering (20 %)6,8
Teknisk prestasjon (20 %)5,1
Totalvurdering (100 %)7,2

Resultatet fra laboratorietesten er verdsatt og vektet sammen til en totalverdi i samråd med laboratoriet, med en skal fra 1 til 10 der 10 er best.

NAF SYKKEL

Er din sykkel registrert?

Ved å registrere sykkelen din sitt unike rammenummer i sykkelregisteret vårt, vil din sykkel være knyttet til deg. Det vil si at hvem som helst kan spore opp sykkelen til ditt eie. Det er lurt! Medlemskapet koster 199 kr per år.

4. juni 2022
Janne Pedersen, Forbrukerrådgiver

Fant du det du lette etter?