Test av elsykkel

Stadig bedre rekkevidde på nye elsykler

Vi har testet ni elsykler i prissjiktet rundt 30 000 kroner. Rekkevidden blir stadig bedre, og i årets test holder bremsene mål på alle syklene unntatt én. 

Foto: Marius Kromvoll

Kort fortalt:

  • Vi har testet teknisk kvalitet og kjøreopplevelsen til ni elsykler.
  • Alle syklene koster fra 25 000 til 33 000 kroner.
  • Testen er gjort i samarbeid med Testfakta i Sverige.

Merida eSPRESSO City 300 imponerer

Testvinneren Merida eSPRESSO City 300 gjør det bra både på test av rekkevidde og i den tekniske testen av motor og drivverk. Testpanelet er i tillegg svært fornøyd med kjøreegenskapene til Merida.

Sammenlagt er det kun Merida som scorer over åtte av ti poeng i testen. Resultatene for de andre syklene er jevnt fordelt på syv-tallet. Ecoride skiller seg ut som den eneste sykkelen som havner under syv poeng. 

Testen er gjort i samarbeid med Testfakta i Sverige, og syklene er testet ved laboratoriet Velotech i Tyskland. De er også brukertestet og prøvesyklet av et testpanel. Det er gjort et utvalg av sykler som er tilgjengelige i det norske og svenske markedet, der to av syklene er tilgjengelig via nettkjøp fra Sverige. (Fitnord Venture 500 og Batavus Razer E-go).

De ni elsyklene vi har testet er:

Bilde av teknikker som sjekker skrivebremsene på elsykkel.
Sykkelbremser: Sykler med hydrauliske skivebremser scorer best i testen.  © NAF

Birk E-One best i motbakke 

Sykkelen fra Birk er sterkest i motbakke. I seks prosent stigning og på maks supportnivå klarte sykkelen fra Birk en rekkevidde på 33 kilometer. Momas Voyager gjør det også godt her. Til sammenlikning hadde syklene fra Buddy Bike, Cube og Batavus en rekkevidde på 22 kilometer i motbakketesten.

På plan flate og høyt supportnivå, hadde sykkelen fra Merida den lengste rekkevidden med hele 178 kilometer, som var 70 prosent lenger enn sykkelen fra Evobike som gjorde det dårligst i denne delen av testen med 107 kilometer.

Momas Voyager er minst effektiv 

Rekkevidden påvirkes av motorens kraft og effektivitet, batterikapasiteten og den mekaniske motstanden i drivverket, altså hvor mye kraft som tapes fra du trør på pedalen og til kraften når bakhjulet. Sykkelen som taper mest kraft når du trør på pedalen er Momas Voyager som mister over halvparten av kraften (60 av 100 watt) fra du trør på pedalen og til kraften når bakhjulet. Denne faktoren gjør at Momas havner et stykke bak i testen. 

Hvor lang rekkevidde du oppnår i virkeligheten, avhenger i tillegg av topografi, vekten på syklisten og hvor mye kraft du klarer å legge på pedalene. 

Et samlet bilde av alle syklene testet.
Test av elsykler: Testen er gjort i samarbeid med Testfakta i Sverige, og syklene er testet ved laboratoriet Velotech i Tyskland. © NAF

Ecoride Ambassador AXS gjør det dårlig i bremsetesten 

Elsykkelen fra Birk gjorde det klart best i bremsetesten, mens sykkelen fra Ecoride kom dårligst ut. Ecoride var den eneste av syklene som hadde pedalbrems på bakhjulet, og det ga dårlige resultater i bremsetesten.

Vår anbefaling er å velge en sykkel som har skivebremser på begge hjul, fremfor felgbrems eller pedalbrems. Best resultater i bremsetesten har syklene med hydrauliske skivebremser

Cube Touring ON1 scorer best på kjøreegenskaper 

Cube Touring ON1 får best tilbakemeldinger på kjøreegenskaper fra testpanelet som mener at sykkelen er stabil med gode kjøreegenskaper, god støtdemping og høy komfort, i tillegg til opplevelse av en sterk motor.

Det sikrer Cube en andreplass i testen. Buddy Bike D1 på tredjeplass scorer også godt på kjøreegenskaper. Den får også plusspoeng for at den leveres med reTyre dekk som gjør det enkelt å sette på vinterdekk.

NAF SYKKEL

Er din sykkel registrert?

Vi har laget et sykkelmedlemskap for deg med ett mål: Å skape en tryggere og enklere sykkelhverdag.

illustrasjon av stjålet sykkel

Publisert: 4. juni 2022

Sist oppdatert: 12. mars 2024

Janne Pedersen,

Les også


Fant du det du lette etter?