Slik testet vi de rimelige elsyklene

Alle syklene i vår test av rimeligere elsykler, er laboratorietestet og nøye vurdert av spesialister på sykkel.


Produktfakta.
Velotech – elsykkeltest.

Hvordan velger vi elsykler som skal testes?

Vi har testet åtte billige elsykler i samarbeid med Testfakta i Sverige. Syklene er testet på det tyske laboratoriet Velotech som spesialiserer seg på sertifisering og testing av sykler og elsykler.

Utvalget består av alminnelig tilgjengelige elsykler opp til ca 12 000 kroner. Syklene skal klare en kjørestrekning på 4 mil og ha en motorstyrke på maks 250 watt. Ut i fra testkriteriene har forhandlerne selv valgt modell som skal testes, bortsett fra den sammenleggbare sykkelen GoCamp Latte som er kjøpt inn til testen av oss.

Bilde av syklene som har vært med i testen.
Åtte billige elsykler: Sammenlignet med de dyrere modellene, har disse rimeligere elsyklene generelt kortere rekkevidde, dårligere kjøreegenskaper og lavere kvalitet.

Testparametre 

(Andel av totalkarakter i parentes)

Batteriets rekkevidde (25%)

Batteriets rekkevidde ble målt gjennom en praktisk test der en testingeniør målte opp syklenes kjørestrekning per lading. Rekkevidden ble også målt på laboratoriets testrampe med en belastning tilsvarende en person som veier 90 kg. Denne testen utføres både med seks prosent helning og 100 watt pedalkraft i tillegg til et rett plan og 70 watt pedalkraft. Testene ble gjort med maksimal el-assistanse.

Bremser (25%)

Syklenes bremsekraft ble testet på laboratoriets testrampe både på tørt og vått underlag, i henhold til den offisielle EU-standarden. Bremsene aktiveres med krefter opp til 180 Newton for håndbremsene og 350 Newton for fotbremsene. Deretter vurderes den maksimale vekt (sykkel + fører + last) som syklene klarer med godkjent bremseeffekt. Maksvkten beregnes ut i fra de svakeste bremsene på hver sykkel, i tråd med den offisielle standarden. Det er i relasjon til denne maksvekten karakteren settes.

Kjøreegenskaper (25%)

Laboratoriet måler den mekaniske motstanden, det vil si hvor mye pedalkraft som går tapt før den når bakhjulet.

I den praktiske testen vurderer laboratoriet i tillegg følgende:

  • Elmotorens styrke og smidighet ved start og stopp.
  • Kraftig nedbremsing og start i oppoverbakke.
  • Balanse, manøvrering og bruk av girene.

Laboratoriet vurderer også hvor vidt syklene har en tendens til å vingle ved ulike hastigheter.

Konstruksjon og sikkerhet (25%)

Laboratoriet har målt makshastigheten der motoren fortsatt gir el-assistanse. Denne hastigheten må ikke overstige 25 kilometer i timen (pluss 10 prosent feilmargin). For høy hastighet gir redusert karakter.

Laboratoriet testet syklenes vanntetthet ved å sprute syklene med vannslange i fem minutter. Etter 15 minutters tørketid ble syklene undersøkt og det ble vurdert om display eller andre komponenter hadde blitt påvirket.

Laboratoriet har dessuten vurdert følgende:

  • Displayets lesbarhet i skygge og direkte sol.
  • Kvalitet og konstruksjon på sykkelens faste komponenter.
  • Hvor enkelt det er å ta bort, lade og sette i batteriet.

Laboratoriet undersøkte også om sykkelen oppfylte kravene til merking og dokumentasjon, men dette momentet er ikke med i karaktersettingen.

Karaktersetting

Resultatene fra laboratoriet er brukt til å sette karakter og til å vekte disse innbyrdes til en samlet totalkarakter. Vurderingen gjøres på en skala fra 1 til 5 der 5 er best.

NAF SYKKEL

Er din sykkel registrert?

Vi har laget et sykkelmedlemskap for deg med ett mål: Å skape en tryggere og enklere sykkelhverdag.

illustrasjon av stjålet sykkel

Publisert: 11. mai 2019

Sist oppdatert: 30. november 2023

Janne Pedersen,

Les også


Fant du det du lette etter?