NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

Butchers & Bicycles MK1-E3 Familie

Høy kvalitet og mange gode løsninger, men krever teknikk og øvelse for å meste. Da får du en positiv kjøreopplevelse med en elsykkel som krenger i svingene.


El-lastesykkel fra Butchers & Bicycles

Modell: MK1-E3 Familie
Forbrukerkontakt: Butchers&Bicycles
Pris: ca. kr 99 000
Type sykkel:
Lastesykkel med tre hjul
Totalvurdering: 8 poeng

Trehjuling som overrasker i svingene

Butchers & Bicycles MK1 er en lastesykkel i øvre prisklasse med sterk motor, god batterikapasitet og gjennomgående høy kvalitet på deler. Den har også trinnløst navgir og beltedrift som gjør giringen myk og betyr mindre vedlikehold.

Med tre hjul blir du stødig på veien, men får til gjengjeld litt dårligere kjøreegenskaper i kurver og svinger. Her skiller Butchers & Bicycles seg ut fra andre trehjulinger ved at den krenger i svingene. Med litt øvelse klarte vi å ta ganske krappe svinger med MK1, samtidig som sykkelen holdt seg stabil i svingen. En veldig positiv opplevelse!

Utfordringen kom når vi skulle ut i trafikken. Med en trehjuling tar du opp mye plass i sykkelfeltet, og vi fikk en hale av utålmodige syklister bak oss som ville forbi når vi testsyklet. Vi følte oss litt utilpass og klumsete på veien. Dette er en type sykkel som krever god selvtillit og en del øvelse før du tar den ut i trafikken.

Butchers & Bicycles MK1 krenger i svingene.
Butchers & Bicycles MK1 krenger i svingene.

Lastesykkel med overbygg

Sykkelen fremstår som sikker og komfortabel for barna, med gode seter og en stor kasse som beskytter mot støt. Med overbygg som beskytter mot vær og vind, blir barna sittende behagelig og godt skjermet. Den har stor lastekapasitet med inntil 100 kg i kassen, plass til to barn og til bagasje foran beina til barna.

MK1 tar mye plass, og det er lurt å vurdere om du har plass til sykkelen der du skal lagre den. Sykkelen er også forholdsvis tung, med en egenvekt på 50 kg, så den krever litt kraft og teknikk for å håndtere. Vi strevde i begynnelsen med å få satt på bremsen fordi den er tung å skyve frem og tilbake, men fant ut av teknikken etter hvert.

Les også vår laboratorietest av Mk1 fra i fjor der sykkelen får god score.

Produktfakta

MotorBosch Performance CX (250W)
Antall girEnviolo trinnløst navgir/beltedrift
Batteri (Wh)Bosch Performance 500 Wh
BremserTektro hydrauliske skivebremser
Rekkevidde (oppgitt)40-70 km
Egenvekt50 kg
Oppgitt maksvekt (sykkel + fører + last)250 kg
Makslast i lasteboks100 kg
Maksvekt førerikke oppgitt

NAF SYKKEL

Er din sykkel registrert?

Ved å registrere sykkelen din sitt unike rammenummer i sykkelregisteret vårt, vil din sykkel være knyttet til deg. Det vil si at hvem som helst kan spore opp sykkelen til ditt eie. Det er lurt, og koster kun 199,- per år å registrere opptil 4 sykler i registeret.

27. april 2022
Janne Pedersen, Forbrukerrådgiver

Fant du det du lette etter?