Hvorfor er drivstoff så dyrt?

For hver liter bensin og diesel du kjøper går nesten ti kroner i avgifter til staten. NAF mener avgiftene på drivstoff må reduseres.


Kort fortalt:

  • Norge har blant verdens høyeste pumpepriser.
  • Nesten ti kroner av literprisen er moms og andre avgifter (2022).
  • Vi jobber for å redusere drivstoffavgiftene.

Slik virker drivstoffavgiftene

Norge har blant verdens høyeste pumpepriser. Prisen på pumpa er summen av drivstoffpris og avgifter.

ØKNING: Bensin- og dieselprisene har økt kraftig.
ØKNING: Bensin- og dieselprisene har økt kraftig.

De norske drivstoffavgiftene består av to deler:

  • Veibruksavgift
  • CO2-avgift

Moms på både drivstoff og avgifter

Det er også 25 prosent moms på både drivstoff og avgifter. Avgiftene fastsettes av Stortinget for ett år av gangen. I alt drivstoff som selges i Norge er det blandet inn en andel biodrivstoff, og på denne andelen av literen du fyller på tanken, er avgiftene lavere. Det påvirker totalen av det du betaler i avgifter. I 2022 antar myndighetene en innblanding på 16 prosent biodiesel og 13 prosent bioetanol.

DETTE BETALER DU FOR: Eksempel på pumpepris bensin 22 kroner.
DETTE BETALER DU FOR: Eksempel på pumpepris bensin 22 kroner.

Hva gjør NAF?

Vi har i flere omganger tatt opp med myndighetene at drivstoffprisene er for høye. Vi har tatt saken opp både i media, i brev til alle partiene på Stortinget og i direkte møte med regjeringen. Regjeringen har i regjeringserklæringen fra 2021 lovet å sette ned avgiftene. I 2022 gikk imidlertid avgiftene opp.

22. april 2022

Fant du det du lette etter?