NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

Avgiftene på bensin og diesel må kuttes

Vi øker presset på regjeringen for å få til avgiftskutt som monner på bensin og diesel. Med priser opp mot 30 kroner literen, mener vi drivstoffavgiftene må ned.


Kort fortalt:

  • Kontantstøtte og avgiftskutt. Det er blant tiltakene vi foreslår mot de høye pumpeprisene
  • Høye drivstoffpriser rammer distriktene hardest
  • Det er mulig å få ned pumpeprisen ved å kutte drivstoffavgiftene kraftig

Vi er sterkt kritiske til regjeringens manglende handlekraft mot de galopperende drivstoffavgiftene.

Kraftige avgiftskutt ville hjulpet bilistene i en tid hvor økende priser på strøm, matvarer og stigende renter slår hardt inn i privatøkonomien.

I regjeringens egen plattform, Hurdalsplattformen, lovet de å kutte avgifter som rammer vanlige folk, slik som drivstoffavgiftene. Så langt har de ikke levert.

Avgiftskutt haster, mener vi. På ett år har drivstoffprisene økt opp mot 40 prosent, og nærmer seg 30 kroner literen. Store deler av drivstoffprisene er avgifter.

Vi har foreslått en tiltakspakke som vil få ned belastningen på bilistene. Regjeringen burde følge andre land i Europa, som alle har iverksatt tiltak mot de galopperende prisene.

Vi mener disse fem tiltakene er nødvendige:

  • Fjern veibruksavgiften. Hver bilist med bensinbil vil spare neste fem kroner literen dersom denne avgiften fjernes. Dieselbilsiter vil spare 3,52 kroner per liter
  • Engangstilskudd til alle privatpersoner som eier en bil, etter svensk modell. Sverige har besluttet å gi 1000,- i støtte til hver bileier. Norge bør se til Sverige og innføre en kontantstøtte nå som prisene er helt ekstreme
  • Fjerne trafikkforsikringsavgiften. Staten henter inn over 13 milliarder kroner fra bilistene hvert år på denne avgiften
  • Null omregistreringsavgift på nullutslippskjøretøy. Folk flest kjøper bruktbil. Mange ser nå etter en brukt elbil som passer for dem. Ved å droppe omregistreringsavgiften på elbiler blir det billigere for folk å kjøpe brukt elbil
  • Redusere bompengetakstene. Det finnes i dag en kompensasjonsordning staten kan bruke for å nedbetale bompengegjeld på veistrekninger i distriktene. Ved å øke bevilgningene til ordningen kan bompengetakstene reduseres eller fjernes helt

Vi mener regjeringen må ta kontroll over situasjon gjennom offensiv bruk av virkemidler, og sette avgiftene kraftig ned.

Sammen brøler vi høyt!

Som NAF-medlem er du en del av det store, samlede "brølet" mot høye avgifter og for en trygg, enkel overgang til klimasmart transport.

12. mai 2022
Ingunn Handagard, Pressesjef

Fant du det du lette etter?