NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

Loading...

Nå blir det moms og avgift på elbiler

Elbilen har lenge vært moms- og avgiftsfri. Fra 2023 blir det moms på kjøpsbeløpet for elbiler over 500 000 kroner. Du må også betale vektavgift på nye elbiler.


Elbil i en bygate
Elbiler blir dyrere i 2023.

Kort fortalt:

  • Fra 1. januar 2023 blir det moms på elbiler over 500 000 kroner, hvor du betaler moms på den delen av kjøpsprisen som overstiger 500 000
  • Elbiler som koster mindre enn dette vil fortsatt ha fritak fra moms
  • Det blir også vektavgift på elbiler som vil utgjøre rundt 20 - 30 000 kroner

Det blir moms på elbiler fra 2023

Fra 1. januar i år må du betale moms på elbil, det har regjeringen og SV blitt enige om i statsbudsjettet. Det er kjøpsbeløpet over 500 000 kroner du betaler moms for. Dersom elbilen er billigere enn dette, betaler du ikke moms.

Svært mange vanlige familie-elbiler har derfor nå fått moms.

Eksempel: En ny elbil som koster 600 000 kroner vil få 25 prosent moms på de siste 100 000 kronene. Det utgjør 25 000 kroner. En elbil som koster 750 000 kroner vil tilsvarende få moms på 62 500 kroner i tillegg, og prisen til kjøper vil bli 812 500 kroner.

Stortinget har vedtatt at momsgrensen på 500 000 skal ligge fast ut 2024.

Også kjøpsavgift på elbil

Fra januar 2023 får også alle biler en ny vektavgift. Denne er formet slik at du betaler avgift på 12,50 kr per kg over 500 kg. Dette vil særlig slå ut på elbiler med store batterier og derfor lang rekkevidde.

Avgiften vil gjøre de fleste nye elbilene mellom 20.000 og 30.000 kroner dyrere. Vi har gått kraftig ut mot denne nye avgiften.

Nå starter avgiftsgaloppen

Med både moms og vektavgift går startskuddet for at også elbiler blir ilagt høye kjøpsavgifter. NAF jobber mot avgiftsøkninger på nye biler.

Høye bilavgifter på elbiler vil bremse bilsalget. Det kan også føre til at utslippene fra personbiler ikke går ned så mye som de kunne gjort. Det er fordi færre utslippsbiler vil erstattes av elbiler.

På bakgrunn av forskning fra Østli og Fridstrøm ved Transportøkonomisk Institutt har NAF regnet ut at avgift tilsvarende full moms på elbil vil gi 270 000 færre elbiler på veiene enn uten slike avgifter. Nå starter altså avgiftskappløpet også på elbiler.

Disse avgiftene gjelder når du kjøper bil

Mange vet ikke at det er tidspunktet du mottar bilen – ikke når du bestiller den - som bestemmer hvilke avgifter du betaler.

Les mer om rettighetene dine i denne saken: Hva gjør du om bilen du har bestilt blir dyrere enn ventet?

Burde ventet til 2024

Vi har sagt at moms på elbiler bør innføres med et bunnfradrag som langsomt trappes ned. Innføringen burde imidlertid ikke startet før i 2024. Det er fordi tiden jobber for elbilen, og i 2024 begynner pris, modellutvalg og rekkevidde å gjøre elbilen konkurransedyktig med andre biler.

Les mer om elbilens konkurransedyktighet i vår rapport «Moms på elbil – avgiftsspiral for forbrukeren» (2020).

Sammen brøler vi høyt!

Som NAF-medlem er du en del av det store, samlede "brølet" mot høye avgifter og for en trygg, enkel overgang til klimasmart transport.