Travel romjul og nyttårsfeiring for bilbergerne
– Jula 2022 var den travleste jula jeg kan huske – og jeg har holdt på i 33 år! Det sier John Dokken, som leder NAFs bilbergere.
Romjula og starten på det nye året var travlere enn vanlig for NAFs bilbergere. De gulkledde redningsmennene og kvinnene jobber hele døgnet under verst tenkelige forhold for å hjelpe våre medlemmer komme vel frem.
I 2022 fikk nesten 80 000 medlemmer hjelp av NAFs helter langs norske landeveier.
– I desember hadde vi 25 prosent flere oppdrag enn samme måned som i fjor. Det er nesten 2000 utrykninger, forteller Hans Arne Thorsdal i NAF Veihjelp.
De siste ukene med stadig værskifte og usedvanlig vanskelige kjøreforhold har bydd på ekstra utfordringer.
– Spesielt uka før Jul til og med lille julaften var svært aktiv for våre bergere ute i felten, forteller John Dokken i NAFs SOS-tjeneste.
– Vi hadde mye dårlig være rundt i landet som preget trafikkbildet. Som alltid før jul var det nok mange som handlet i siste liten, og kanskje noen var litt stresset også på grunn av føreforhold. Det førte til mange jobber, forteller Dokken.
Få våre bilbergere, advokater og eksperter i ryggen – meld deg inn i NAF her
Flere og flere elbilister trenger hjelp
Andelen elbiler som behøver veihjelp øker jevnt i takt med at andelen elbiler på veien øker. Én av ti veihjelp er faktisk til elbiler. Bilproblemene er omtrent de samme som for bensin- og dieselbiler, med startbatteri og startvansker som dominerende årsak.
– Det som skiller elbilene fra tradisjonelle biler er naturlig nok at det kan være problemer med at ladekabelen sitter fast, men litt mer overaskende er det at punkteringer er en av hovedårsakene til at medlemmene kontakter oss, forteller Thorsdal.
– På grunn av en snørik og glatt i desember var det nesten 250 elbiler som trengte hjelp etter å ha satt seg fast i snø eller kjørt utenfor veibanen. Det er en tredobling sammenliknet med desember i fjor, legger han til.
Krevende i hele landet
Og pågangen har ikke roet seg betraktelig ennå.
– Svært mange områder i Norge har fortsatt svært glatte veier. På Innlandet er det når regn og is som gjør veiene svært glatte. I nord er det svært sterk vind som skaper trøbbel og Politiet ber folk holde seg inne. På Østlandet er i hovedsak de store veiene greie, men småveiene er svært glatte, forteller Dokken.
Hva bør bilister tenke på under slikt utfordrende føre?
Våre medlemmer må vurdere om de MÅ ut å kjøre. Om de kjører må de holde god avstand til bilen foran, forteller Dokken, og legger til:
– Kjør forsiktig, man MÅ ikke kjøre opp til fartsgrensen på slik føre vi nå har. Sørg for å ha gode dekk på bilen, ikke kjør med gamle og nesten nedslitte vinterdekk. Og ikke stress i trafikken, vær rolig og vis hensyn. Vel frem!
Les også
– Vet ikke hva vi skulle gjort uten NAF
Hjelpen var bare en telefon unna da ekteparet Greta og Andreas ble strandet langs veien i Spania.– Bilbergeren fra NAF tok veldig godt vare på meg
Da elbilen brått gikk i svart, visste Bjørn Arne Buer at han ville få god hjelp av NAF.Bilen døde midt i det øde – så kom NAF
En kald høstkveld på et folketomt sted på Vestlandet, fikk ikke Bjørg Torsnes start på elbilen. Heldigvis var ikke hjelpen langt unna.