Stor NAF-seier: Nå starter arbeidet med måling av vinter-rekkevidde
NAF har i flere år jobbet for å få på plass offisiell måling for rekkevidde om vinteren. Nylig kom det gode nyheter fra EU.
Rekkevidde og ladehastighet på elbilene oppgis svært ulikt fra bilmerke til bilmerke. NAF har lenge jobbet for bedre informasjon for kjøpere som gjør det lettere å sammenligne elbilens egenskaper. Blant annet har NAF tatt til ordet for bedre informasjon om elbilens rekkevidde om vinteren, batteristørrelse og ladefart.
Laderabatt? Bestill NAF Ladebrikke og NAF Xtra-kort!I mars i år kom nyheten fra EU om at arbeidet med en vinter-rekkevidde er i gang.
Det er ikke mye informasjon om testen på dette tidspunkt annet enn at den skal inngå i WLTP-målemetoden og utføres i minus 7 grader.
Det er en god start i NAFs øyne.
- Dette er helt i tråd med det vi har krevd. Noen har trodd at NAF vil ha en egen norsk vintertest av rekkevidde. Det stemmer ikke. Vi har alltid ment at det må komme på plass en offisiell test innenfor WLTP-systemet, slår Camilla Ryste fast.
NAF har startet et internasjonalt lobby-løp
NAF har også gjennom sitt europeiske nettverk i FIA (FederationInternationale de l'Automobile) satt i gang lobbyvirksomhet inn mot EU for å få på plass test av vinterrekkevidde.
Denne jobben blir enklere nå når vi også har bilbransjen med på laget.
Elbilkjøperne i Norge må vente i hvert fall ett år før tallene er en del av den offisielle informasjonen om bilene, antagelig vil det ta et par år før det er på plass.
Bakgrunn
NAF har stilt følgende krav til bilbransjen, for å gjøre det enklere for forbrukeren å sammenligne elbilene ved kjøp:
- Forhandleren skal oppgi realistiske anslag på tap av rekkevidde om vinteren.
- Sommerrekkevidden skal alltid oppgis for blandet kjøring, ikke bare bykjøring.
- Sommerrekkevidden skal oppgis som «fra X km – Y km, avhengig av utstyrsnivå», ikke «opptil Y km».
- Man skal oppgi netto batteristørrelse (brutto minus sikkerhetsmarginer), ikke brutto batteristørrelse.
- Forhandlere skal kunne legge fram ladekurven (hvor raskt batteriet hurtiglader etter hvert som batteriet fylles), framfor å bruke «maksimal» eller «opptil» ladefart.
- Informasjon om ladetid skal som standard oppgis som tiden det tar å lade batteriet fra 10 – 80 prosent.
Se flere detaljer her
Les også
Oversikt over elbilers rekkevidde og ladehastighet
NAF og Motor tester den faktiske rekkevidden og ladehastigheten på elbiler i norske forhold.Kortere rekkevidde enn det produsentene oppgir i reklamen
Elbilene går mellom 9 og 29 prosent kortere enn produsentenes offisielle rekkevidde i NAFs store vintertest.Redusert rekkevidde, men nykommere imponerer
NAF og Motor testet 18 elbiler vinteren 2021. Temperaturen var mellom fem varmegrader og fem minusgrader. Alle bilene har redusert rekkevidde sammenlignet med sommertesten, men en nykommer overrasker positivt.
Fant du det du lette etter?