NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

Loading...
Honda Transalp 750

Her er MC-nyhetene 2023: Sport, retro og adventure – men lite strøm

Nå lanseres MC-nyhetene for 2023. Her kan du lese om alle nyhetene fra Eicma-messen i Italia. Vi oppdaterer fortløpende med nye saker.


- Vi oppdaterer deg med de siste nyhetene fra året største MC-messe

- Honda med stort nyhetsslipp – blant annet ny Transalp

- Energica lanserer A2-variant av Energica

Mens nær sagt hver eneste nye bil som selges i dag leveres med ledning er det foreløpig ikke noe tema for motorsykkelbransjen. Noen få, deriblant Harley-Davidson og Zero, leverer elektriske motorsykler i de tunge klassene. Men det stopper der. Heller ikke i år ser ut til å bli et år for den elektriske revolusjonen på MC.

Under har vi samlet de største nyhetene på messen som åpnet sine dører nå i dag.

Aprilia

Aprilia RS 660 Extrema er supertsportutgaven av RS660. Vekten er redusert med tre kilo, til 166 kilo. Det betyr at de 100 hestekreftene ikke har så mye vekt å dra på. Utstrakt bruk av karbonfiber, blant annet på kåpedeler og eksosanlegg, har gjort vektreduksjonen mulig.

Aprilia RS 660 Extrema
Aprilia RS 660 Extrema

Spennende fra Aprilia er også konseptet med E-supermoto. Konseptet har tilnærmet samme ytelse som en 125 ccm motorsykkel og rekkevidden oppgis til om lag 100 kilometer ved bykjøring. Batteriet i motorsykkelen er en del av den bærende konstruksjonen.

Aprilia E-supermoto
Aprilia E-supermoto

BMW

Mange hadde nok ventet å finne en ny GS på messen i år. Den lar vente på seg, men BMW har frisket opp både R1250R og R1250RS om begge vises på messen. Nye er også M-utgaver av S1000RR og S1000R. Sistnevnte blir den første nakne motorsykkelen fra BMW med over 200 hestekrefter.

BMW R1250R
BMW R1250R

Ducati

Scrambler 800 er ny på Eicma-messen. Motorsykkelen får nå ride by wire som muliggjør noe mer elektronikk, deriblant antispinn og to kjøreprogrammer. Nytt er også førermiljøet som nå får en TFT-skjerm. I tillegg endres designet lett. Motor og drivverk er i det store og hele uendret fra forrige utgave og den luftkjølte V2-motoren yter fortsatt 73 hestekrefter. En ny kløtsj skal imidlertid gjøre det enklere å utstyre Scrambler med quick-shift som blir ekstrautstyr. Sammenliknet med forrige utgave har den nye Scrambler blitt 2.5 kilo lettere. 

Ducati Scrambler 800
Ducati Scrambler 800

Energica

Energica kommer med nye farger og mer kraft i 2023 modellene. Samtidig økes rekkevidden på dagens modeller med rundt fem prosent. Men den store nyheten er at Energica nå kommer med en A2 versjon av touringsykkelen Experia. I følge Energica skal det være en enkel sak å justere opp effekten igjen når eieren har fått førerkort klasse A uten effektbegrensning.
Bakgrunnen for innføringen av Experia i en A2 utgave er at man ser at yngre mennesker i større grad er opptatt av bærekraft og at det derfor er fornuftig å tilby et elektrisk alternativ til yngre motorsyklister.

Energica Experia
Energica Experia

Fantic

I Norge er Fantic et ganske ubeskrevet blad, selv om Caballero 500 selges her hjemme i flere ulike utgaver. Nå vokser Caballero og tar opp kampen med Yamaha MT-07. Caballero 700 er navnet på den nye modellen som nå har fått en to-sylindret Yamaha-motor med 74 hestekrefter og 68 Nm. Modellen får også ride-by-wire som muliggjør ulike kjøremoduser, anti-spinn og ABS som tilpasser seg nedleggsvinkelen du har. Tanken er på 14 liter og sykkelen er utstyrt med 19” hjul foran og 17” bak.

Fantic Caballero 700
Fantic Caballero 700

Honda

Honda relanserer nå Transalp, i tillegg kommer en ny 500 Scrambler. For Transalp sin del snakker vi om en helt ny motorsykkel. Her er det ny motor, som er tilsvarende den som nylig ble presentert i Hornet, ny ramme og ny elektronikk. Motorsykkelen er beregnet for kjøring på og utenfor vei, noe hjulene på 21” foran og 18” bak tydelig sladrer om. Foran sitter det en justerbar gaffel fra Showa med en diameter på 43 millimeter og 200 millimeter fjæringsvei. Tanken blir på 16,9 liter noe som holder til en rekkevidde på i overkant av 350 kilometer. Motoren blir blant de sterkeste i klassen med sine 92 hestekrefter, og er lik motoren som Honda bruker i den nye Hornet 750. Vekten på Transalp 750 oppgir Honda til 208 kilo.

Ny er også Honda 500 Scrambler. Motorsykkelen baserer seg teknisk sterkt på Honda 500 Rebel, men er mer tilpasset røffere underlag. Det betyr annen design, andre hjul og et barskere utseende.

Honda Scrambler 500
Honda Scrambler 500

Kawasaki

Ninja EV og Z EV er to elektriske motorsykler fra Kawasaki basert på utgavene som normalt har 125 ccm motor. Det er ikke så mange data som er klart, men batteriet er på 3 KWh og motorsyklene skal ut i butikkene i løpet av 2023. Selv om dette er små motorsykler er dette interessant, rett og slett fordi Kawasaki lenge har snakket om elektriske motorsykler – og selv om disse to neppe blir volumselgere danner de grunnlaget Kawasaki skal bygge videre på.

Kawasaki EV
Kawasaki EV

Royal Enfield

Royal Enfield er et kjent og kjært navn og her hjemme er spesielt adventuresykkelenHimalayan 411 kjent. Nå kommer merket med en ny cruiser som også blir tilgjengelig som A2. Motoren er den samme 648 ccm store to-sylindrede motoren som allerede er godt kjent i modeller som Interceptor og Continental GT. Det betyr 47 hestekrefter og 52 Nm i dreiemoment. Den nye sykkelen har analoge instrumenter og et fjæringsoppsett som er en cruiser verdig. Den kommer både som tourer med vindskjerm (bildet) og en mer naken versjon. 

Royal Enfield Super Meteor 650
Royal Enfield Super Meteor 650

Suzuki

Helt siden før år 2000 har Suzuki SV 650 vært mellomklasse alternativet fra Suzuki. Nå, etter 24 år, kommer Suzuki GSX-8S som en helt ny naken motorsykkel fra det japanske merket. Her snakker vi om en sykkel som er helt ny fra innerst til ytterst. Motoren, som er en parallell-twin, er også helt ny. Eksakt har det et slagvolum på 776 ccm og den yter 83 hestekrefter.
Den nye modellen får også ride-by-wire, kjøreprogrammer og en ny TFT på førerplass.

Suzuki GSX-8S
Suzuki GSX-8S

Nytt fra Suzuki er også V-strom 800. Motoren er den samme som i GSX-8S, men med 21 tommers forhjul snakker vi om en reiseenduro og adventuresykkel. Som for 8S for også V-strom kjøremoduser, TFT og mer elektronikk. En quickshifter skal også være på plass, akkurat som på GSX-8S.

Suzuki V-strom 800 DE
Suzuki V-strom 800 DE

Triumph

Etter lanseringen av den store Tiger 1200 i fjor er det roligere på Eichma for Triumph i år. Men Street Triple har fått en kraftig oppgradering. Ny geometri, mer effekt og tre ulike modeller; R, RS og Moto2 – der sistnevnte er utstyrt med clip-ons. Nytt er også mer elektronikk, bedre bremser og nye farger og design.

Triumph Street Triple
Triumph Street Triple

Voge

Voge 900 DS er i bunn og grunn en BMW F850 GSA, men laget i Kina av Loncin som også produserer motorene for en rekke BMW-modeller. Voge 900 DS deler altså teknikk med BMW F850 GS. Både hjuloppheng, bremser, gaffelbein og motor er identisk. Men designet er annerledes og gjør at denne ved første øyekast skiller seg fra dele-donoren fra München. Ytelser har ikke Voge publisert, men det er ventet at motoren vil ha noe lavere ytelse enn hva BMW har i sine motorer. Prisen er heller ikke kunngjort, men den vil nok følge ytelsen – og være betydelig under samme modell fra BMW.

Yamaha

Sportstoureren Tracer 9GT+ er den store nyheten fra Yamaha på messen. Nytt er 7” TFT med Garmin navigasjon og konstantfartsholder med radar som gjør at motorsykkelen selv tilpasser hastigheten og avstand til bilen foran. Øvrig teknikk er i det store og hele uendret.

Også Tracer 7GT får også en oppdatering i form av nye gaffelben med bedre justeringsmuligheter i tillegg til enkelte detaljendringer. Det du først legger merke til er det nye TFT-displayet som man nå også finner på MT-modellene fra Yamaha.

TFT får også den populære Tenere 700. Dermed får den samme førermiljø som på Dual-Raid som ble presentert foran sesongen 2022. Nytt på T7 er også ABS som kan skrues av for kjøring på grus og i terrenget. Utover det nye displayet er det bare snakk om mindre designendringer på 2023 modellen av Yamaha Tenere 700.

Yamaha Tracer 9GT+
NAF MC

Medlemskap for MC

Trenger du noen andre å kjøre sammen med? Test ut vår nye MC-tjeneste der du kan planlegge turer, invitere til fellestur og navigere dit du vil på ditt neste MC-eventyr.

To personer på tur med MC-sykkel
8. november 2022
Jan Harry Svendsen, Rådgiver

Fant du det du lette etter?