Unngå retten, prøv heller klagenemnda

Ønsker du å klage på bilkjøpet eller et verksted, men kommer ingen vei? Klagenemnda for bilsaker kan være et godt alternativ.


Kort fortalt:

  • Klagenemda hjelper deg med tvistesaker
  • Du kan unngå både retten og Forbrukerrådet
  • I de fleste tilfeller følges nemdas råd av begge parter

Hva er Klagenemnda?

Klagenemnda for bilsaker er opprettet av Norges Bilbransjeforbund (NBF) i samarbeid med organisasjonene Kongelig Norsk Automobilklubb (KNA), Motorførernes avholdsforbund (MA) og Norges Automobil-Forbund (NAF).

Nemnda består av seks medlemmer, tre fra bilbransjen og en fra hver av de tre forbrukerorganisasjonene, som avgjør sakene på grunnlag av innsendte opplysninger. Disse har en lang og god teknisk kompetanse og omfattende bransjekunnskap. I tillegg møter to faste advokater.

Forutsetninger for behandling

Klagenemnda for bilsaker behandler tvister mellom en forbruker og en næringsdrivende. Saker mellom to forbrukere kan ikke behandles.

Du som forbruker må være medlem i en av de tre forbrukerorganisasjonene, NAF, KNA eller MA. Den næringsdrivende må være et verksted eller en forhandler som er medlem i NBF. Hvis saken gjelder klage på kjøp av bruktbil er det tilstrekkelig at forhandler er medlem i NBF, forbrukeren behøver da ikke å være medlem i NAF, KNA eller MA.

Før saken kan behandles må forbrukeren ha klaget/reklamert til verkstedet eller forhandleren og det må være gitt avslag på klagen.

Behandling i Klagenemnda for bilsaker koster kr. 500,-. Dette gebyret må være innbetalt før klagen tas til behandling.

Klagenemnda for bilsaker behandler ikke saker der NAF er part i saken.

Forutsetninger for behandling:

  • Saken må gjelde en tvist mellom en forbruker og en forhandler eller et verksted
  • Du må ha klaget til forhandler/verksted og mottatt avslag

Last ned klageskjema

7. april 2022
Anette Skauge , NAF Advokat

Fant du det du lette etter?