Slik lader du BMW i3

BMW i3 hurtiglades med standarden Combo/ CCS, men kan også lades med vanlig Type 2-kabel eller via vanlig stikkontakt.


BMW i3 ble lansert i 2013, og vakte oppsikt på grunn av utseendet. Den kompakte bilen har siden 2013 vært gjennom flere oppgraderinger som først og fremst dreier seg om batteriet.

2017-modellen av i3 har et batteri på 33 kilowattimer som takler hurtiglading på opptil 50 kW. Også eldre versjoner av i3 fikser 50 kW hurtiglading, men bruker noe mer tid på ladingen.

Laderen som sitter i bilen, og som brukes når man ikke kan hurtiglade, er på 11 kW vekselstrøm (AC).

Hvordan lader jeg BMW i3 på hurtigladere?

Hurtigladeren gir svært mye strøm på kort tid. Et elbilbatteri må lades med likestrøm. Hurtigladere konverterer vekselstrømmen i strømnettet til likestrøm. Dermed får bilen «riktig strøm» rett fra ladestasjonen og trenger ikke konvertere den selv med den innebygde laderen.

Combo/ CCS-kontakten i bilen er, som navnet tilsier, en kombinasjonskontakt. Pluggen på hurtigladeren går over hele kontakten i bilen. Bruker du Type 2-kabel eller kabelen med «boks» for å lade i vanlig stikkontakt (Schuko) brukes bare øverste del i kombinasjonskontakten.

Skaff deg konto hos leverandørene

Hurtigladere finner du over hele landet, og alle operatører har sine egne apper med kart, oversikt og «Min side». Du må registrere deg hos operatørene for å kunne bruke ladestasjonen med ladebrikke og betalingskort. Bruker du sms eller annen lading uten å være registrert som bruker, får du gjerne den høyeste taksten på lading.

Det finnes en mengde ladebrikker som kan knyttes til kontoen, og operatørene godtar de fleste kort som betalingsmiddel.

Hvis du er NAF-medlem og har NAF Xtra kredittkort, får du gode rabatter på lading. Legg inn NAF Ladebrikke og NAF Xtra-kortet i operatørenes apper eller nettsider, og du er klar. Da trenger du bare bruke ladebrikken hver gang du skal lade. Du får en oversiktlig faktura fra NAF Xtra en gang i måneden.

Les også: Alt du må vite om lading, ladebrikker og betaling

Enkelt forklart foregår lading slik:

  • Parker foran ladestasjonen
  • Velg Combo/ CCS-kabelen fra stasjonen og koble til bilen din
  • Start ladingen enten med brikke, sms eller app, avhengig av hva som er tilgjengelig
  • Når du har nok strøm, avslutt ladingen ved å sveipe brikken på nytt, sende ny sms eller stoppe i appen. Følg instruksjoner i displayet på ladestasjonen.
  • Koble fra kabelen og heng den på plass.
  • Kjør bort fra ladestasjonen; den er ingen parkeringsplass

Les også: Skikk og bruk på ladestasjoner

Les også: Slik kommer du i gang med hurtiglading av elbil

Lade BMW i3 med lader Type 2

I mengden av ladestandarder er det en type kontakt som vel kan kalles et mest universale, nemlig «Type 2». Denne finnes på hoteller, stadig flere kommunale ladestasjoner og -stolper og selvsagt også på betalingsstasjoner og på mange typer hjemmeladere.

BMW i3 kan lade med Type 2. Denne standarden kan levere mye strøm, opptil 43 kilowatt, men dette avhenger av hvor mye strøm som er ført fram til ladepunktet.

Siden Type 2 er vekselstrøm, må bilen selv konvertere strømmen til likestrøm med ladeapparatet som er innebygget i bilen. Ombord-laderen på nyere BMW i3 klarer å gi opptil 11 kW hvis ladepunktet leverer 400V/ 16A trefas.

Hvordan lader jeg BMW i3 med vanlig stikkontakt?

Det følger med overgang/ kabel fra BMWs ladekontakt til vanlig stikkontakt (kalles Schuko) som man har i veggen hjemme.

Husk at lading av elbil krever mye av strømkursen, og pass på at det ikke blir varmgang i ledningsnettet. Lading fra veggen hjemme bør ikke være en permanent ordning. Du bør sette opp en egen kurs, gjerne med Type 2-lading, også til hjemmebruk. Dette vil koste mellom 10 og 15.000 kroner. Hør med en elektriker i nærområdet ditt, eller kontakt en Nissan-forhandler. Nissan kan sette deg i kontakt med en godkjent leverandør av hjemmelader som kan utnytte det du måtte ha tilgang til av strøm.

Kan jeg bruke skjøteledning?

Der du lader fast daglig eller ukentlig skal du ikke lade via skjøtekontakt, grunnet krav til brannsikkerhet. Kravet for lading ved et fast ladepunkt er en separat strømkurs med maks 10 ampere og B-jordvern, eller egen vegglader.

Unntaksvis kan skjøteledning benyttes ved nødlading, altså der du ikke lader fast. Det kan være hytta eller på besøk hos noen. Da kan du lade med skjøteledning under visse forutsetninger:

  • Kjøp en skjøteledning med ledninger som er minst såkalt 2,5-kvadrat. Altså: Lederne i ledningen er tykke nok til å takle langvarig høy belastning.
  • Sørg for at skjøteledningen er godkjent for utendørs bruk, aller helst industribruk.
  • La aldri skjøteledningen ligge sammenrullet når du lader! Det blir varmgang i kabelen, og ved å rulle den helt ut sprer du varmgangen. På vinteren vil en skjøteledning smelte seg ned i snøen.
  • Sjekk jevnlig at verken skjøteledning eller kontakten i veggen og ledningen til kontakten blir for varme.
  • Koble ut ladingen når du ikke trenger å lade mer.
  • Selv om ladeboksen skal tåle vann, er det lurt å beskytte den så godt det går an mot vær og vind.
10. februar 2021

Fant du det du lette etter?