NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

Prisoversikt for hurtiglading

NAFs store prissammenligning viser hvor det er billigst å lade din elbil.


Dette er saken:

  • Det er ikke én ladeoperatør som er billigst for alle.
  • Du sparer mye på å starte lading med ladebrikke (RFID) eller i app. 

Det kan være vanskelig å orientere seg i lademarkedet og sammenligne de ulike prismodellene for hurtig- og lynlading. 

Les mer: Få oversikt over alle prismodellene

NAF tester alle elbilene som kommer på det norske markedet både sommer og vinter. For de 18 bilene som var med i vinterens test har vi nå regnet på hvor det lønner seg å lade din bil.

Vi har sett nærmere på hva det koster å lade hver enkelt bil i vintertesten på hurtiglader (inntil 50 kW) og lynlader (inntil 350 kW).

I denne prissammenligningen har vi sett bort ifra ladeavtaler som biliportører forhandler frem på vegne av sine kunder eller muligheten for volumrabatter. Vi har også lagt til grunn at en bil lader alene på ladere der effekten kan deles.

Forvirrende prismodeller

Ladeoperatørene har ulike prismodeller for hurtig- og lynlading. Noen opererer med minuttpris, noen med kombinasjon av minutt og kilowatt-timer, mens noen har innført ren kWt-pris.

De ulike prismodellene gjør at det varierer hvor det lønner seg å lade elbilen, avhengig av hvordan elbilen din faktisk lader.

Det gjør det også komplisert å sammenligne priser direkte.

Ikke én som er billigst for alle

La oss først konkludere med at det ikke finnes én enkeltstående ladeoperatør som er billigst for alle elbiler.

Hvilken ladeoperatør som er rimeligst for din elbil avhenger av hvordan bilen din lader. Ettersom det er så mange ulike prismodeller slår dette litt ulike ut fra bil til bil.

Derfor er det også viktig å huske at denne prisoversikten gjelder modellene som ble testet i vinter. Disse resultatene kan ikke overføres direkte til andre modeller. Merk at de fleste av modellene i årets test kan lynlade, altså lade med mer enn 50 kW. Det gjør at de untnytter lynladerne bedre sammenlignet med eldre modeller. Dette slår også ut i form av pris.

I NAF sin test er Fortum Charge and Drive leverandøren som er billigst for de fleste når det gjelder hurtiglading (50 kW). Fortum C&D tilbyr lading på Recharge sine ladestasjoner og det rimeligste alternativet når du aktiverer lading via RFID-brikke eller i appen til Fortum C&D.

Kople er billigst for de aller fleste når det gjelder lynlading (inntil 150 kilowatt).

Ionity er det dyreste alternativet for samtlige elbiler i testen. Samtidig er det viktig å nevne at mange bilmerker har fordeltaktige ladeavtaler med Ionity, som fort vil gjøre de til vesentlig rimeligere alternativ.

Les hva det koster å lade din elbil

Under kan du klikke deg inn på hver enkelt bil og lese hvor det lønner seg å lade din elbil.

Mazda MX-30
Honda e

Mini Cooper SE
Peugeot e-208
Citroën ë-C4
Opel Corsa e
Fiat 500
Volkswagen ID.3
Xpeng G3
DS3 Crossback e-Tense
Lexus UX300e
Polestar 2
Ford Mustang Mach-e RWD
Ford Mustang Mach-e AWD
Tesla Model 3
Volvo Xc40 Recharge
BMW iX3
Porsche Taycan

Slik har vi gjort testen

Dette er et øyeblikksbilde basert på ladekurvene målt under Elbiltesten i mars 20201 og prismodellene som var i bruk per 28.april 2021.

Utregningene er basert på ladetesten gjort i forbindelse med NAF og Motors Elbiltest i vinter. Alle bilene ble da kjørt i minst to timer på motorveien, og ladingen ble startet når bilene hadde batteriprosent under 10% .

Her er det rimeligst å hurtiglade

Hurtiglading (50 kW)

Bilmodell1. plass2. plass3. plass
Mazda MX-30Circle KKopleBKK/ Lyse/ Mer
Honda eCircle KKopleLyse, BKK, Fortum, Recharge, MER
Mini Cooper SEFortum C&DKopleCircle K
Peugeot e-208Fortum C&DKopleRecharge
Citroën ë-C4Fortum C&DKopleRecharge
Opel Corsa eFortum C&DKopleCircle K, Recharge
Fiat 500eFortum C&DKopleRecharge
Volkswagen ID.3Fortum C&DKopleCircle K, Recharge
Xpeng G3Fortum C&DKopleCircle K
DS 3 Crossback e-TenseFortum C&DKopleCircle K, Recharge
Lexus UX 300eCircle KKopleCirkle K-Drop In
Polestar 2Fortum C&DKopleCircle K
Ford Mustang Mach-eFortum C&DKopleRecharge
Tesla Model 3Fortum C&DKopleRecharge
Volvo XC40 P8 RechargeFortum C&DKopleRecharge
Ford Mustang Mach-e AWDFortum C&DKopleRecharge
BMW iX3Fortum C&DKopleRecharge
Porsche TaycanFortum C&DKopleRecharge

Her er det rimeligst å lynlade

Lynlading (150 kW)

Bilmodeller1. plass2. plass3. plass
Mazda MX-30Circle K, Fortum C&DKople
Honda eCircle K Circle KKople
Mini Cooper SEKopleLyse, BKK og MER--
Peugeout e-208KopleLyse, BKK og MER--
Citroën ë-C4KopleLyse, BKK og MER--
Opel Corsa eKopleLyse, BKK og MER--
Fiat 500eKopleLyse, BKK og MER--
Volkswagen ID.3KopleLyse, BKK og MER--
Xpeng G3KopleLyse, BKK og MER--
DS 3 Crossback e-TenseKopleLyse, BKK og MER--
Lexus UX 300eCircle KFortum C&DleKople
Polestar 2KopleLyse, BKK og MER--
Ford Mustang Mach-eKopleLyse, BKK og MER--
Tesla Model 3Tesla Supercharger Kople Lyse, BKK og MER
Volvo XC40 P8 RechargeKopleLyse, BKK og MER--
Ford Mustang Mach-e AWDKopleLyse, BKK og MER--
BMW iX3KopleLyse, BKK og MER--

Har du skaffet deg NAF Ladebrikke?

Få tilgang til hurtigladere over hele landet med NAF Ladebrikke. Som NAF-medlem får du den kostnadsfritt tilsendt.

15. april 2021

Fant du det du lette etter?