NAF vil gjøre elbillading enklere

Det må bli enklere å betale for hurtiglading. Kortbetaling er enkelt og praktisk, men det vil ta for lang tid å ettermontere kortlesere for 4 000 ladestolper. Heldigvis finnes det en enklere og raskere løsning


Elbilladere
© NAF

La oss gjøre en liten øvelse.

Hvor mange apper har du på telefonen for å betale for hurtiglading? Hvor mange apper har du måtte laste ned bare for å registrere NAF Ladebrikke? Gruer du deg til det nye bankkortet kommer i posten, fordi du vet du må inn i alle appene for å oppdatere betalingsinformasjonen din?

Selve ladingen er ikke nødvendigvis så komplisert, men det er veldig komplisert å skulle betale for lading.

Tenk om det holdt å legge inn én app som håndterte all lading for deg?

Alle er enige om at lading må bli enklere, men aktørene som diskuterer dette er ikke helt enige om hva som er best.

Hva skal myndighetene gjøre?

Valget står mellom to strategier:

  1. At bankkort innføres som standard på alle eksisterende og fremtidige ladestasjoner. Dette innebærer at man må ettermontere kortlesere for 4 000 eksisterende ladestolper.
  2. Å kreve at ladeselskapene åpner for felles, digitale betalingsløsninger, slik at du kan bruke din ene favoritt-app til å styre alle landets ladestolper.

NAF mener løsning nummer to, med digital betaling gjennom én favoritt-app, er det enkleste, mest effektive og mest fremtidsrettede.

Vi støtter gjerne at bankkort blir standard på nye ladestolper.

Det mange ser ut til å glemme er at det kan ta mange, mange år å ettermontere kortlesere for alle de 4000 ladestolpene som allerede er satt opp. EU snakker om å sette en frist til 2027. Det betyr at svært mange av ladestolpene vil være låst til dagens klønete betalingsform i mange år fremover.

Tre grunner som gjør digital betaling til den beste løsningen:

  • TID: Det kan innføres raskt, om bare ladeoperatørene åpner for det, enten frivillig eller om myndighetene krever det.
  • ENKELT: Det krever ikke ekstra installering av utstyr. Systemene er klare.
  • FREMTIDSRETTET: Dette er et viktig skritt på veien til «plug and charge» (se lenger ned).

Se Anette Berve, testansvarlig for elbil i NAF, forklare saken på NRK

Hva er digital betaling for elbil-lading?

Digital betaling krever det som på fagspråket kalles roaming. Det betyr at alle ladeoperatørene åpner datasystemene sine, slik at all elbil-lading kan samles i én app på din telefon.

Da vil du kunne velge en leverandør til all hurtiglading av elbil, uavhengig av operatør. Det blir som for mobiltelefoni, der du ikke trenger å tenke på om du bruker nettet til Telenor eller Telia, men forholder deg til den leverandøren du har på mobiltelefoni.

Med åpne datasystemer kan du erstatte 10-15 apper med én favorittapp på mobilen når du skal betale for hurtiglading. Betalingen foregår i appen, for eksempel med kredittkort eller Vipps.

Om få år vil også appen være overflødig for de fleste elbilistene. Det er fordi vi er på vei mot «plug and charge». Det betyr at det vil være mulig å plugge ladekabelen til bilen, og så vil ladestolpen og bilen automatisk gjøre opp ladingen og regningen seg imellom, uten at du trenger å gjøre noe. Roaming er et viktig skritt på veien mot «plug and charge».

Er NAF i mot kortbetaling på ladestasjonene?

NAF er ikke mot kortbetaling. Vi heier fram alle ladeoperatører som installerer kortterminaler på ladestasjonene. Vi støtter gjerne at bankkort blir standard på alle nye ladestolper.

Det NAF er skeptisk til er å tro at et myndighetskrav om å ettermontere kortterminaler for 4000 ladestasjoner alene vil gjøre det enklere for deg å lade. Årsaken er at dette vil ta svært lang tid å få på plass, antakelig ikke før i 2027, som er den fristen EU diskuterer. Det vil bety at dagens problemer med mange ulike apper videreføres i mange år fremover. 

Det er langt enklere og mindre tidkrevende om ladeoperatørene åpner sine systemer slik at bilistene kan bruke sin favoritt-app til å styre alle landets ladestolper.

Publisert: 7. april 2022

Sist oppdatert: 30. november 2023


Les også


Fant du det du lette etter?