bruk av ladestasjon

El Prix 2022:

Nykommer fikk kuldesjokk i NAFs ladetest

Ladehastigheten øker og flere av elbilene har fått forvarming av batteriet før hurtiglading. Men en nyhet lider av kuldesjokk.

© NAF

Alle saker i serien

To ganger i året tester NAF og Motor de nyeste elbilene på markedet. I tillegg til å måle rekkevidden under lokale forhold, måler vi også ladehastigheten til elbilene. Det er tredje vinteren vi gjennomfører denne testen, og igjen er konklusjonen at stort sett alle bilene lader saktere selv i -1 kuldegrad.

Slik fungerer ladetesten

Ladetesten blir gjort etter at bilene har kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass.

  • Vi tester hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.
  • Vi måler høyest og gjennomsnitlig effekt av det bilen mottar.
  • Alle bilene lades på Ionity med unntak av Tesla som lades på Supercharger V3.

Slik gjør vi utregningene

Utregningene for kostnader knyttet til lading er beregnet ut ifra ladekurven og forbruket registrert under elbiltesten. Prisene forutsetter at batteriet lades fra under 10 prosent og er så driftsvarmt som mulig.

I år er det rekordmange elbiler i testen som har mulighet for forvarming av batteriet. Dette er en vesentlig fordel for å varme batteriet før hurtiglading, for å sikre rask lading.

Tidligere har Tesla og Porsche vært alene om denne teknologien, men i år tilbyr også Audi, BMW, Mercedes Benz, Polestar og Volvo denne smarte funksjonen.

Dette er El Prix

To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.

Biler i rekke om vinteren

Lynrask Porsche drar fra nykommeren P7

Vinterens raskeste ladeøkt sto Porsche Taycan 4 Cross Turismo og Audi e-tron GT for. De var begge ferdigladet på rundt 20 minutter. Da hadde vi ladet fra 4 til 80%. På Porsche Taycan 4 Cross Turismo registrerte vi også testens høyeste effekt med 270 kW.

I motsatt ende fant vi Xpeng P7, som brukte 1 time og 3 minutter på å lade fra 5-80%. Den høyeste effekten vi registrerte her var 65 kW, som ikke er de 80 kW'ene som reklamen lover.

Sommerens vinnere skuffet

I sommer imponerte IONIQ 5 med rekordrask lading. Nå har Kia EV6 kommet på banen med samme ladeteknologi, men begge modellene sliter med å lade like raskt i kuldegrader.

Selv om elbilene fortsatt lader raskt, er vi ikke i nærheten av å oppnå de 239 kW'ene som reklamen lover. Vi registrerte kun 154 kW som toppeffekt.

bilde av ladestasjon
Lading: Det er normalt at ladehastigheten er lavere om vinteren, men hvor mye lavere varierer stort. © NAF

Gjennomsnittlig ladeeffekt er langt fra maks ladeeffekt

Alle merker har litt ulik tilnærming til hvordan ladekurven ser ut. Det betyr at noen merker gir deg maks effekt gjennom hele ladeøkten, mens andre kan starte med høy effekt som sakte reduseres jo nærmere 80% du lader.

Hvis vi ser bort fra ladetid, og konsentrerer oss om ladeeffekten i seg selv, så ser vi at den gjennomsnittlige effekten bilene lader med er langt unna effekten reklamen oppgir.

I vinterens test var det Mercedes EQA og EQB som leverer best, med henholdsvis 99 og 98 prosent av lovet oppgitt maksimal effekt.

Sammen med BYD Tang utgjorde dette de tre bilene som alle hadde en gjennomsnittlig ladeeffekt som lå på over 90 prosent av den oppgitte maksimale ladeeffekten.

I andre enden kommer Tesla Model Y, med en gjennomsnittlig ladeeffekt på bare 37 prosent av oppgitt maksfart.

Så langt kan du kjøre etter ladeøkten

Det er ikke enkelt å sammenligne hvordan bilene lader direkte. To biler kan bruke like lang tid på å lade til 80%, men siden batteristørrelsen og forbruket er ulikt er det stor forskjell på hvor langt du kan kjøre etter ladeøkten.

Vi har lagt til grunn forbruket vi målte i vinterens rekkeviddetest, og har regnet på hvor langt du kan kjøre når du har ladet i 25 minutter - et helt gjennomsnittlig ladestopp.

Det er to modeller som ladet så raskt at de oppnådde 80 prosent før det var gått 25 minutter. Det er Audi e-tron GT og Porsche Taycan 4 Cross Turismo. Allerede etter 20 minutter kan du kjøre 320 kilometer med Porsches nyeste elbil, mens du i Audi e-tron GT kommer 301 kilometer på 20 minutters lading.

Tesla Model 3 Long Range gir deg 368 kilometer på 25 minutters lading. Av elbilene i testen har Model 3 det desidert laveste forbruket. Kombinert med en god ladehastighet er dette en bil du forflytter deg raskt med.

På andre plass kommer Mercedes Benz EQS, med 343 kilometer.

Blant de nederste på listen kommer begge de kinesiske bilene BYD Tang og Xpeng P7, med henholdsvis 163 og 142 km. Aller nederst i denne beregningen kom Peugeot e-2008 med 135 km.

Alle resultater

Publisert: 7. januar 2022

Anette Berve,

Fant du det du lette etter?