Ford Mustang og Volvo XC40 Recharge på ladestasjonen under sommertesten 2021Ford Mustang og Volvo XC40 Recharge på ladestasjonen under sommertesten 2021

Raskere lading, men målestandard mangler

Årets elbilnyheter for 2021 representerer raskere lading fra 100 kW til hele 270 kW. Men det mangler fortsatt en målestandard for lading.


Dette tester vi i ladetesten:

  • Hvor raskt elbilene lader fra ca. 10 til 80 prosent.
  • Hva høyeste effekt til hver enkelt bil er.
  • Hva den gjennomsnittlige effekten til hver enkelt bil er.

Les ladetest for hver enkelt bil i bunnen av saken.

Ingen standardisert måling for lading

Akkurat som oppgitt rekkevidde (WLTP) er et begrep elbilister fort må lære seg, er kilowatt (effekt) et annet ord det er smart å gjøre seg kjent med.

Men i motsetning til rekkevidde som har en standardisert målemetode i WLTP, finnes ikke denne standardiseringen for lading.

I årets ladetest er det to modeller som lader med 800 volt, og dermed kan lade med inntil 220 og 270 kW. Audi e-tron GT og Hyundai Ioniq5 lader til 80 prosent på godt under 25 minutter. Kun Porsche Taycan har ladet med slik effekt tidligere.

Neste generasjon ladehastighet

De øvrige nyheter representerer neste generasjon ladehastighet, med SUV'er som lader med inntil 150 kW.

Også flere av de mellomstore modellene lader nå med inntil 100 og 125 kW, som gjør at flere og flere av modellene nå utnytter lynladerne godt.

Kun en av årets modeller lader med CHAdeMO. Xpeng G3 er ventet å lade med CCS etterhvert, men enn så lenge er dette den eneste modellen som lader med denne ladestandarden.

TESTER LADETID: Hvordan bilen din lader er viktig for å lade raskest mulig og spare penger. Dette tester vi for deg i våre ladetester.

Bli kjent med hvordan bilen din lader

Bilprodusentene har flere måter å omtale hvordan bilen lader. De aller fleste gir deg tiden det tar å lade fra 0 til 80 prosent eller omtaler effekten du lader med (kW)

Hvordan bilen din lader er viktig for å lade raskest mulig og spare penger.

Hvis du vet hvordan bilen din lader er det enklere å velge riktig lader til din bil. Hvis bilen din ikke kan lynlade, altså lade med mer enn 50 kW, er det ikke vits i å kaste bort penger på å betale mer for å lade på en lynlader.

Slik gjør vi ladetesten

Ladetesten er gjort etter at bilene er kjørt aktivt på motorvei med tillatt hastighet på 110km/t i minst to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass. Alle har ladet fra under 10 prosent til 80 prosent.

Du kan klikke deg inn på hver enkelt bil og se hvordan bilen lader, hvor lang tid den bruker og med hvilken effekt den lader.

Hvor raskt du får ladet bilen, altså hvor mange kilowatt batteriet lader med, avhenger av mange faktorer. Det som påvirker ladetiden mest er om du starter lading rett etter at du har begynt å kjøre mens batteriet er kaldt. Om du har mye eller lite strøm igjen når du plugger i eller om det er kaldt ute eller en varm sommerdag spiller også inn på ladetid.

Siden du mange steder betaler per minutt du lader, eller en kombinasjon av minutter og kilowattimer, bør du vite hvordan bilen din lader så du ikke betaler i dyre dommer for strømmen.

Testresultat

Viser 3 av 21

10. juni 2021

Fant du det du lette etter?