Guide til ferske elbilister

Har du kjøpt din første elbil? Vi gir deg tips til hvor og hvordan du bør lade, hva som påvirker rekkevidde og hvordan få rabatter.


dame lader bil

Se og hør Elbilpodden

Kort fortalt for deg som er ny med elbil

  • Hurtiglading kan virke forvirrende, men øvelse gjør mester.
  • Tenk på hjemmelading før du kjøper elbil, så du får en sikker installasjon.
  • Utetemperaturen påvirker rekkevidden på en elbil.

Hvor finner jeg hurtigladere?

Akkurat som bensinstasjoner finnes det mange leverandører av strøm og ladetjenester. På mange nyere elbiler finner du ladestasjoner i navigasjonsanlegget. Men det finnes også en rekke apper som gir deg en oversikt.

  • Frittstående apper gir deg oversikt over de fleste hurtigladestasjoner som finnes. Et eksempel på en slik app er Plugshare. Ulempen er at du ikke nødvendigvis kan starte og stoppe ladingen fra frittstående apper.
  • Ladeoperatørene, altså de som drifter ladestasjonene, har sine egne apper som forteller hvor ladestasjonene er. I disse appene kan du starte og stoppe ladingen til operatørens ladestasjon.
  • Du finner også ladestasjoner på NAF Reiseplanlegger og andre karttjenester.

  • Bruk litt tid på å finne aktuelle hurtigladere langs rutene du kjører mest.

Les også: Slik finner du hurtigladere

Hvordan hurtiglader jeg?

Hurtigladerne ser litt forskjellig ut fra leverandør til leverandør. Det er lurt å trene på hvordan du må parkere for å få satt i ladekabelen på akkurat din bil. På hurtigladere trenger du ikke ha med noen egen kabel, siden denne er innebygget i laderen.

Det er tre hovedstandarder for hurtiglading i Europa, ChadeMo, CCS og Tesla Model X og S. Det vanligste er CCS. Også Tesla Model 3 og Y bruker CCS.

Man kan ikke bruke ladestandardene om hverandre. Unntaket er Tesla Model X og S, der man kan kjøpe overgang slik at man både kan bruke Tesla-hurtiglading og CCS.

  • Kjør inn til laderen, koble til riktig kabel og sett i gang lading med brikke, app eller sms.

Les også: Slik kommer du i gang med hurtiglading

Hvordan får jeg rabatt på lading?

Ladeoperatørene tjener penger på å selge strøm, og prisene varierer. Hurtigladere med veldig høy effekt, såkalte lynladere, har høyere pris enn ladere med lavere effekt. Operatørene justerer også pris etter høysesong, plassering av laderen og strømpriser. Det kan være krevende å forstå prismodellene ladeoperatørene har. Men det er i alle fall mulig å få rabatt på strømmen.

NAF kjemper for at operatørene skal ha enklere og mer forståelige prismodeller.

Som NAF-medlem får du tilsendt NAF ladebrikke kostnadsfritt. I tillegg kan du søke om NAF Xtra kredittkort som du kan bruke som betalingsmiddel hos alle operatører. Da får du én månedlig faktura med oversikt over kostnader, rabatter og hvilke ladeoperatører du har brukt.

  • Bruk rabattordninger, det er penger å spare! Det er dyrest å lade med SMS.

Les også: Slik får du rabatt hos ladeoperatørene

Les også: Dette koster lynlading og hurtiglading

Les også: Så langt kommer du på 25 minutters lading

Bilde av ladestasjon og ladebrikke
Når du har registrert NAF Ladebrikke sveiper du den bare foran laderen etter å ha koblet til kabelen. Så starter ladingen. Foto: Eirik Aspaas

Hvor lenge kan jeg stå på en ladestasjon?

Av og til kan det være kø på ladestasjonene, og en ladestasjon er ingen parkeringsplass. Når batteriet har fått rundt 80 prosent strøm, reduseres ladehastigheten for å skåne batteriet. Men det betyr at man opptar en ladestasjon for å lade de siste prosentene man kanskje ikke trenger. Det kan være irriterende for andre som trenger lading.

  • Flytt bilen når du har nok strøm men ikke er ferdig med pausen

Les også: Skikk og bruk på ladestasjonene

Må jeg registrere meg hos ladeoperatørene?

Du kan kjøre innom en hvilken som helst ladestasjon og starte lading gjerne ved bruk av SMS. Men dette er en kostbar måte å lade på. Enn så lenge bør du laste ned appen eller opprette «Min side» hos alle ladeoperatørene, registrere din NAF Ladebrikke og legge inn et betalingskort, for eksempel NAF Xtra. Det er litt plundrete, men når jobben er gjort holder det å sveipe brikken på ladestasjonen når du har koblet til kabelen.

  • Ta jobben med å registrere deg hos operatørene og legge inn brikke og betalingskort. Med NAF Xtra får du månedlig faktura som gir deg oversikt over all lading hos alle operatører og rabattene dine.

Les også: Alt du må vite om lading, ladebrikke og betaling

Hvordan lader jeg på hoteller og parkeringsplasser?

Mange steder finner du det som kalles destinasjonsladere. Dette er egentlig akkurat det samme som en hjemmelader, og effekten kan variere, avhengig av hvor mye strøm eieren av laderen har valgt å legge frem til ladeanlegget.

Noen steder er destinasjonsladere gratis for kunder, men krever kanskje en ladebrikke for å «åpne» ladingen. Andre steder betaler du som på en hurtiglader, eller betaler en fastpris for å lade et antall timer. Noen steder kan prisen for å lade litt være ganske freidig, så sjekk prisen før du lader. Sjekk også om det er en egen pris for lading og en pris for selve parkeringen.

Som oftest må du ha med en egen Type 2-kabel for å koble deg mellom bilen og laderen. Type 2-kabel følger med de fleste nye elbiler, sammen med ladekabelen med vanlig stikkontakt.

  • Skaff deg Type 2-kabel for å bruke destinasjonsladere hvis det ikke fulgte med bilen din, og sjekk prisen på lading.

Les også: Ladestandarder for elbil

Må jeg ha bombrikke på elbilen?

En av de såkalte bruksfordelene for elbiler er lavere bompenger og fergetakster. Men hvis du skal få lavere takst må du skaffe deg en brikke hos operatøren du bruker mest. Bor du i Oslo, skaffer du brikke fra Fjellinjen. Denne vil i prinsippet gi rabatt på bompenger og andre steder hvor bombrikken leses av uansett hvor i landet du befinner deg. En brikke fra Fjellinjen skal altså gi rabatt hos Harstadpakken til Troms Bompengeselskap. Les mer om bombrikke i saken under.

  • Skaff deg bombrikke om du ikke har det. Skal du ha elbilrabatt, må du ha brikke.

Les også: Alt du må vite om bombrikke og elbil

Går elbiler kortere når det er kaldt?

Det enkle svaret er «ja». Et kaldt batteri tappes fortere enn et varmt, eller såkalt «driftsvarmt» batteri. Med mindre det er en varm sommerdag eller bilen har mulighet og utstyr for å varme seg opp før eller under kjøreturen, kan det fort ta et par timer med kjøring å få batteriet driftsvarmt. I tillegg vil vinterdekk og snø gi mer motstand, og det øker også forbruket. Som en tommelfingerregel kan man si at man i verste fall bruker 50% mer strøm på kaldt vinterføre.

  • Prøv deg frem med rekkevidde på din bil på vinteren.

Les også: Slik forbereder du elbilen på kaldt vær

Les også: Regn med 25% kortere rekkevidde om vinteren

Lader elbiler saktere når det er kaldt?

Hvis batteriet er driftsvarmt, er det også optimalisert for rask lading, og ladingen tar kortere tid. Når batteriet er kaldt vil bilens elektronikk redusere farten på ladingen for å skåne batteriet.

  • Legg opp kjøreturen slik at du lader mens batteriet er driftsvarmt.

Les også: Slik lader du best i kaldt vær

Hvordan bør jeg lade hjemme og på hytta?

Tenk på hjemmelader samtidig som du kjøper bil. Det følger med en ladekabel med en «boks» og vanlig stikkontakt med elbiler, men dette kalles gjerne nødladere. Sørg for å få installert en skikkelig hjemmelader av en godkjent elektriker. Bor du i et borettslag uten lading for elbil kan du fremme en sak for styret.

Er du NAF-medlem kan du få hjelp av NAF Ladeeksperten for mer detaljer om installasjon og rabatt på hjemmeladere.

  • Kjøp en hjemmelader av god kvalitet og sørg for at montøren har erfaring med installasjon.

Hva skjer hvis jeg kjører tom for strøm?

Elbiler gir deg mange varsler i god tid før batteriet er tomt. Men – man kan være uheldig. Batteriet beskytter seg selv og blir aldri helt utladet, men nok til at bilen sakte mister kraft og til slutt stopper. Skulle du være uheldig og gå strømtom, gjelder det å finne en trygg plass langs veien. Er du NAF-medlem med veihjelp frakter vi deg selvsagt til nærmeste hurtiglader uten spørsmål, enten du kjører egen elbil, andres elbil eller er passasjer i en elbil.

  • Sjekk ladestasjoner nøye før du legger ut på tur der det er langt mellom laderne.

Les også: NAF-fordel frakter deg til nærmeste hurtiglader

Er det billigere å parkere med elbil?

I de fleste tilfeller er det lavere takst for elbiler enn bensin- og dieselbiler, litt avhengig av om det er offentlig eller privat parkeringsplass. Sjekk vilkårene nøye. Husk også at det kan være én takst for parkering og én takst for ladingen.

På mange offentlige ladere bruker man ladebrikke som «nøkkel» for å starte ladingen, selvom den er gratis. Derfor er det lurt å skaffe seg NAF Ladebrikke. Sjekk avsnittet om lading på hoteller og parkeringsplasser.

  • Les vilkårene for parkering nøye før du parkerer elbilen

Hvorfor varierer bilens rekkevidde i instrumentpanelet?

Å måle rekkevidde på en elbil og vise det på en skjerm er ingen eksakt vitenskap. De forskjellige bilprodusentene prøver å lage programvare som skal gi deg så eksakt rekkevidde som mulig, gjerne basert på tidligere kjøring, temperatur og andre forhold. Kjører du rolig langkjøring om sommeren vil bilen vise lengre rekkevidde enn ved tilsvarende kjøring om vinteren. Hvis du ofte presser rekkevidden for bilen er det enkleste å planlegge ruten slik at du rekker en ladestasjon i tide.

  • Lær bilens «gjettometer» å kjenne.

Kan elbiler trekke tilhenger?

Det er en myte at elbiler ikke kan trekke tilhenger. Faktisk kan noen elbiler trekke last på over 2000 kilo. Men - tommelfingerregelen er at de minste bilen enten ikke kan leveres med hengerfeste, eller har begrenset med tilhengervekt. En liten norsk «hagetilhenger» har gjerne en tillatt totalvekt på 750 kilo. Husk at noen elbiler kan leveres med tilhengerkrok som kun er beregnet for sykkelstativ. Man må ikke trekke tilhenger med slike kroker.

  • Sjekk om bilen du ser etter kan leveres med hengerfeste, og hvor mye den kan trekke.

Les også: Husk på dette når du trekker tilhenger med elbil

Les også: Langtur med elbil, tilhenger og campingvogn

Hvor ofte må en elbil på service?

En elbil inneholder langt færre deler enn en bensin- og dieselbil, og er rett og slett en mye enklere konstruksjon. Dermed er behovet for service annerledes og mer beskjedent. Men hjul, dekk, hjuloppheng, bremser, lys og annet mekanisk er likt som på andre biler og krever jevnlig service. Det er lurt å følge bilens serviceprogram. En av de vanligste manglene på elbiler er for mye rust på bremseskivene. Årsaken er at en elbil bremser mer på motoren. Slipper du gassen, bremser bilen. Og bremser som blir lite brukt ruster fortere.

  • Følg bilens serviceprogram og bruk bremsene litt av og til.

Les også: Slik unngår du rust på bremseskivene på elbil

Er det trygt å kjøpe brukt elbil?

Markedet for elbiler blir stadig større, og brukte elbiler er populære. Det er kurant å kjøpe brukt elbil, men det er lurt å få en tilstandsrapport, for eksempel en NAF-test. Alt som beveger seg på en elbil, altså hjul, hjuloppheng, fjæringer og annet er likt som en bensin- og dieselbil og slites. Elbiler er heller ikke forskånet for rust.

Selve batteriet er foreløpig vanskelig å teste inngående. En elbil mister som hovedregel noen få prosent batterieffekt de første 100.000 kilometrene. Etter dette flater tapet i effekt ut. Et batteri i en elbil vil som regel «overleve» resten av bilen. Rust, annen slitasje og mekaniske feil tar vanligvis livet av elbilen før batteriet er ubrukelig.

Hvis batteriet er hurtigladet veldig mye, kan det være mer slitt enn en bil som vanligvis er ladet hjemme og hurtigladet av og til.

Husk at bremseskiver på elbiler ofte ruster fortere enn på andre biler.

  • Hurtiglading sliter på batteriet. Finn ut om tidligere eiere har hurtigladet bilen mye.

Les også: Kjøpekontrakten er det viktigste dokumentet

Er alle elbiler gode nok, og hva skal jeg kjøpe?

Norge er ledende på antall elbiler per innbygger, og mange bilmerker lanserer sine elbiler i Norge først. Det er ingen suksess å mislykkes i Norge.

Finn ut hvilke behov du har, både med rekkevidde, antall seter, bagasjeplass og tilhengerfeste. Det er lurt å prøvekjøre og få en forhandler til å vise deg skikkelig både teknologi ombord og praktiske løsninger. Bruk Elbilguiden til NAF for å få oversikt over alle elbiler i Norge.

Du kan lese NAF og Motors uavhengige rekkeviddetester og ladetester av en mengde elbiler vi har testet de siste årene. Her får du en reelle tall fra tester under norske forhold.

  • Rekkevidde og hvor raskt du kan lade skiller elbilene, og vil ha noe å si for dine behov.

Les også: Elbilguiden - oversikt over elbiler i Norge.

Les også: NAF og Motors rekkeviddetester og ladetester av elbiler.

Les også: Slik finner du elbilen som passer for deg

Publisert: 1. november 2021

Sist oppdatert: 20. mars 2023

Harald Wisløff,

Les også


Fant du det du lette etter?