– Ingen slipper unna de høye avgiftene
Det blir dobbel kjøpsavgift på elbil, både merverdiavgift og engangsavgift fra nyttår. Bompengene for elbiler øker, og de gir ingen lettelser til diesel- og bensinbilistene.
«Dette er å bondefange bilistene med høye avgifter. Her slipper ingen unna,
Ingunn Handagard, pressesjef i NAF, Norges Automobil-Forbund.
Regjeringen og SV har kommet til enighet om neste års statsbudsjett. Det byr på blant annet dette for bilistene:
- Vektavgift på alle biler: 12,50 kroner per kilo over 500 kg
- Moms på bilprisen over 500 000 kroner på elbiler
- Avgiftsfordelen som ladbare hybrider har hatt til nå fases ut
- Økte bompengetakster for elbiler til opp til 70 prosent av full takst
Nye avgifter bondefanger
– Vanlige familier prøver å skjerme økonomien sin ved å gå over til elbil. Nå lukker politikerne det vinduet, akkurat i det elbil er i ferd med å bli den nye folkebilen, også i distriktene. Vektavgiften alene kommer til å utgjøre 20 000 - 25 000 kroner på en ny elbil. Det slår så klart inn i lommeboka på alle de som hadde planer om å kjøpe seg ny elbil i 2023, sier Handagard.
Samtidig som det blir dyrere å skaffe seg elbil, rører ikke regjeringen avgiftene på bensin og diesel. For familier som nå kjenner på presset i økonomien som følge av høye energipriser, er det ingen lettelser i sikte. Drivstoffprisene har vært rekordhøye i hele år.
– Vi hadde ventet solide tiltak mot de høye energiprisene, som avgiftskutt eller direktestøtte, til bilistene som nå sliter, sier Handagard.
Les også: Dette er rettighetene når elbilen du venter på får nye avgifter .
Satte grensen på 20 kroner literen
Før valget var Senterpartiet klare på at de ikke ville bidra til avgiftsøkninger som brakte drivstoffprisene over 20 kroner.
– Etter mange måneder med priser godt over dette, er spørsmålet hvor høye drivstoffpriser denne regjeringen tåler før de gjør noe. De har åpenbart høyere tålegrense enn folk flest, sier Handagard.
Slår også ut på klimamål
Økte elbilavgifter vil bremse bilsalget og føre til økte utslipp fra personbilene, viser beregninger NAF har gjort. På bakgrunn av forskning fra Østli og Fridstrøm ved Transportøkonomisk Institutt har NAF regnet ut at avgift tilsvarende full moms på elbil vil gi 270 000 færre elbiler på veiene enn uten slike avgifter. Nå starter avgiftskappløpet også på elbiler.
– Avgiftene gir en tredobbel smell fordi det blir dyrere å bytte til en elbil, utslippene blir større og folk i distriktene kan bli sittende med bensin- og dieselbiler som blir stadig dyrere i drift, sier Handagard. - Det vil undergrave det grønne skiftet, det vil bli dyrere å bruke bilen man har, avslutter hun.
NAF gjør elbil-hverdagen enklere
NAF jobber på flere fronter for å gjøre din elbil-hverdag bedre. Noe av det viktigste er kombinasjonen av mediesynlighet og direkte politikerkontakt. Vi bruker mediene aktivt, og vi har jevnlige møter med politikere i regjeringen og på Stortinget.
Les også
Hva kan du gjøre når elbilen du venter på får nye avgifter ?
Med moms og vektavgift får elbilen et saftig prishopp etter årsskiftet. NAF Advokat har råd til deg som rammes.Så mye dyrere blir familie-elbilene
Regjeringen gir barnefamiliene som trenger ny elbil en ekstraregning på opptil 100 000 kroner.Statsbudsjettet 2023: Ingen slipper unna de høye avgiftene
Bilistene får en tredobbel smell med budsjettet for 2023. Det blir dyrere å bytte til elbil, bompengene øker og det gis ingen lettelser på de skyhøye pumpeprisene.
Fant du det du lette etter?