Nye metoder for å teste elbilbatteriets helse

Hva er den beste måten å teste elbilens batterihelse på? Vi besøkte nylig Automessen, hvor ulike metoder ble presentert.


Henry Petersen i Bosch bruker en PC til å vise NAFs Jan Tore Gjøby hvordan Bosch tester batterihelse.
Henry petersen i bosch viser nafs jan tore gjøby hvordan bosch tester batterihelse. foto: Kasper Furulund Frøjd / NAF. © NAF

Redusert batterikapasitet gir redusert rekkevidde, og derfor er det en stor fordel å vite hvilken tilstand batteriet er i ved kjøp av brukt elbil.

Å teste batterihelse er imidlertid enklere sagt enn gjort. Akkurat hva er det som skal måles, og hvordan kan det utføres innen rimelig tid?

– NAF har jobbet lenge med å få på plass en batteritest for våre medlemmer og kunder. Et av kravene vi stiller er at den er enkel både for bilselgeren og NAFs sentre, sier Lars-Benny Holøs, teknisk sjef for NAF Senter-kjeden.

NAFs laderådgiver Jan Tore Gjøby besøkte nylig Automessen på Lillestrøm, der han møtte aktører som tilbyr ulike måter å måle batterihelse.

Mobilt NAF Senter-bussen står parkert inne på Automessen i Lillestrøm for framvisning.
Vi var til stede på automessen med vårt mobile naf senter. foto: Kasper Furulund Frøjd / NAF. © NAF

Jobber med flere løsninger

Bosch jobber med tre forskjellige løsninger, der den første innebærer å teste batteriets tilstand ved hjelp av diagnoseutstyr når bilen står i ro og batteriet ikke belastes. Det som hentes ut er typisk cellespenninger, temperaturer og beregnet batterihelse. Her er det i stor grad bilprodusenten som avgjør hvilken informasjon som kan hentes ut.

Henry Petersen, som er salgssjef og teknisk sjef for Nord-Europa i Bosch, forklarer de to andre løsningene.

– Vi har utviklet en dongle som kobles i bilens OBD-kontakt, som kundene kjører rundt med i tre-fire dager. Det gir en mye bedre kontroll av batteriet, fordi vi ser hva som skjer når batteriet lades opp og lades ut. Når testen er ferdig, lager vi et komplett sertifikat som kunden kan bruke. Denne løsningen kaller vi UC2GO, og vi er nå i gang med konseptutprøving i Norge, sier Petersen, og fortsetter:

– Det siste produktet lager vi sammen med bilprodusentene. Noen bilprodusenter ønsker å ha konstant overvåking av batterihelsen på deres biler, og vi har laget en løsning hvor informasjonen sendes kontinuerlig til vår sky. Kunden kan selv følge med på batteriet i sin bil gjennom en app. Dette er en løsning som trolig kun vil bli brukt av bilprodusentene.

Henry Petersen i Bosch på Automessen i Lillestrøm
Henry petersen i bosch på automessen i lillestrøm. foto: Kasper Furulund Frøjd / NAF. © NAF

Styrt lading

En annen aktør som utvikler løsninger for batterihelse er Hella Gutmann. I likhet med det som tilbys av aktører som Aviloo og Bosch, vil også de koble et diagnoseapparat til bilen. Men istedenfor at man trenger å kjøre rundt med bilen, vil Hella Gutmann overvåke en styrt lading med varierende ladestrøm for å se hvordan batteriet oppfører seg.

– Vi lager noen sykluser som påvirker batteriet over cirka 40 minutter. Resultatet sendes opp i vår skyløsning, hvorpå en ekstern partner vurderer resultatet og sender et sertifikat til oss. Dette er noe du skal kunne få utført på verkstedet innen rimelig tid, sier Lars Bertz Thomsen, salgs- og markedsdirektør i Hella Gutmann.

Hvorfor er batterihelse utfordrende?

NAFs laderådgiver Jan Tore Gjøby forklarer hvorfor det å måle batterihelse ikke er så enkelt som man kanskje skulle tro.

– Det er flere faktorer som påvirker tilstanden til et batteri, som kapasitet og tap som oppstår i batteriet. Tapet øker og kapasiteten minker når batteriet eldes. Imidlertid er det ikke en definert måte å måle batterihelse på, og diagnosemetodene som brukes varierer mye, sier Gjøby.

NAFs laderådgiver Jan Tore Gjøby.
Nafs laderådgiver jan tore gjøby. foto: Eirik Aspaas / NAF. © NAF

For å få best mulig innblikk i batteriets helse, må det sendes strøm gjennom det enten ved at bilen kjøres eller lades. Hvis bilen står stille, er det kun bilprodusentens anslag på batteriets tilstand som leses ut.

– Heldigvis pågår det et standardiseringsarbeid for diagnose av batterihelse i regi av FN. Dette er et viktig arbeid både for å sikre at kundene får god informasjon om batteriet når de kjøper en brukt elbil, og fordi brukte elbilbatterier vil være en viktig ressurs i et større perspektiv også etter at livet i bilen er over, sier Gjøby.

Publisert: 10. oktober 2022

Sist oppdatert: 30. november 2023


Les også


Fant du det du lette etter?