NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

Ny elbilrekord – igjen

I mars kom det nesten 14 000 nye elbiler på veiene. Det er igjen ny månedsrekord.


Til tross for varslede leveringsproblemer ble det satt nok en rekord i salg av nye elbiler i mars. Med 13 983 solgte elbiler har det aldri blitt solgt flere elbiler i noen måned i Norge.

Det viser nye tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

- Mars er en måned hvor elbilprodusentene skal nå målene for kvartalsrapportering, og vi ser tydelig at det påvirker leveransene til Norge, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

Fordelt på drivstoff ble bilsalget i mars slik:

Nybilsalget i mars (fra OFV)

PersonbilerAntall i mars
El / hydrogen13.983
Hybrider (alle) 1.387
Bare bensinmotor450
Bare dieselmotor418

Den forrige rekorden ble satt i desember, med 13 803 elbiler, også det en «kvartalsmåned».

Privatmarkedet: 96 prosent elbil

Andelen elbiler har heller aldri vært høyere enn de ble i mars.

- Nå selges det nesten bare elbiler. Det totale nybilsalget var på 16 238 biler. Det betyr at 86 prosent, eller nesten ni av ti solgte nye biler var en elbil. Holder vi bedriftsmarkedet utenfor og kun ser på privatkunder var faktisk elbil-andelen på hele 96 prosent, sier han. Heller ikke dette tallet har vært høyere.

I mars ble det til sammenlikning solgt 418 dieselbiler, 890 bensinbiler og 947 ladbare hybrider.

- Det er ikke bare oppsiktsvekkende høyt, det er tre år foran skjemaet til myndighetene, som har et mål om at alle nye biler skal være nullutslippsbiler innen 2025, sier han.

Næringsandelen på 68 prosent i mars var for øvrig også ny rekord.

130 000 flere elbiler på ett år

Det massive elbilsalget aktualiserer igjen behovet for et bedre ladenettverk.

- Regjeringen jobber nå med en ladeplan for elbiler, blant annet etter påtrykk fra NAF. Det nærmer seg påskeutfart, og da vil mange oppdage at det å lade en elbil kan bety kø, venting og irritasjon. Bare siden forrige påske er det kommet over 130 000 flere elbiler på veiene, sier han.

Mangler ladere langs hovedveiene

Det er spesielt to ting NAF kommer til å utfordre regjeringen på i deres ladeplan:

1. Øke tempo

Det ene er å få opp tempoet på bygging av flere raske ladere. Etter NAFs beregninger mangler det rundt 500 hurtigladere rundt om i landet for å dekke behovet.

De aller fleste av disse laderne mangler langs de mest trafikkerte veiene, altså mellom de store byene, fordi det er her det selges flest elbiler.

2. Bygg ut mer destinasjonslading

NAF mener vi må få et helt annet nivå på utbygging av såkalt destinasjonslading, altså «saktelading», på overnattingssteder, kjøpesentre og ved alpinbakker.

Slik destinasjonslading er smart, både fordi det avlaster hurtigladenettverket, og fordi det betyr at folk kan lade når de stopper, framfor å måtte stoppe for å lade.

1. april 2022

Fant du det du lette etter?