NAF krever lavere terskel for å heve bilkjøpet

Det er for vanskelig å komme seg ut av bilkjøpet når prisene stiger. NAF vil at standardkontraktene oppdateres.


Det må bli enklere å heve bilkjøpet når prisene stiger
Ny elbil. © NAF

I dag er det satt en grense i standardkontraktene på 6 prosent prisøkning for å kunne heve kjøpet av en ny bil. Det betyr at det er forbrukeren som tar hele risikoen for prisøkninger.

I kjølvannet av Statsbudsjettet for 2023 og de nye avgiftene som innføres på nye elbiler på kort varsel ønsker forbrukerorganisasjonen en endring:

- Vi mener at terskelen for prisøkning må settes til 3 prosent, altså halvparten av i dag, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Standardkontraktene har også en annen bestemmelse som er utdatert, nemlig at om leveringstiden på bilen er lengre enn 6 måneder, har du ikke automatisk rett til å gå fra kjøpet selv om prisen stiger.

- Med lange leveringstider er det mange som venter mer enn seks måneder på sin ny elbil. Denne bestemmelsen fungerte kanskje før, men nå med stor variasjon i leveringstider, er den rett og slett utdatert og må fjernes, sier Handagard.

Mange bilkjøpere blir rammet av begge disse bestemmelsene i standardkontraktene. Leveringstidene har vært lange på biler i år og mange får ikke bilen før over nyttår. Da har det gått mer enn et halvt år og med vektavgift og moms på elbiler som koster mer enn 500 000 kroner, vil mange oppleve prisøkninger på 40 – 60 000 kroner de ikke kommer unna.

Bilbransjeforbundet åpner for endring

I følge Bilbransje24.no åpner Norges Bilbransjeforbund (NBF) for å endre disse to vilkårene i standardkontrakten.

- Dette er en gammel regel, så det kan hende det er ryddig og revidere den, uttalte kommunikasjonssjef Egil Steinsland til Bilbransje24.

Publisert: 6. desember 2022

Sist oppdatert: 30. november 2023

Nils Sødal,

Les også


Fant du det du lette etter?