NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

– Vi trenger mer destinasjonslading

Enova har delt ut 100 millioner kroner til nye ladeanlegg. -Det vil gi et stort løft, men jeg etterlyser mer destinasjonslading, sier rådgiver i NAF Jan Tore Gjøby.


Kort fortalt:

  • Enova deler ut støtte til ladestasjoner på 70 nye ladesteder
  • Det gis også støtte til normallading
  • NAF etterlyser flere destinasjonsladeanlegg

Enova har på ny tildelt støtte til ladestasjoner for elbiler. Denne gangen ble potten på 100 millioner fordelt på 70 nye ladesteder.

– Vi støtter 58 nye hurtigladere, 11 normalladere i områder uten fast veiforbindelse og etablering av én normallader ved fjellovergang. Disse laderne vil gjøre det enda enklere å kjøre elbil i Norge, sier adm. direktør i Enova Nils Kristian Nakstad.

Fikk 162 søknader

Enova fikk på nyåret 100 millioner kroner av Regjeringen for å styrke infrastrukturen for elbilladere. Enova lyste ut en konkurranse, som resulterte i 162 søknader. Totalt 70 nådde opp i konkurransen.

I dette programmet er det tre kategorier som kan få støtte; tradisjonelle hurtigladeanlegg og normalladingsanlegg, normalladere i områder uten fast veiforbindelse, samt etablering av normalladere ved fjellovergang.

Med normallading - også kalt saktelading eller AC-lading - menes ladestasjoner som lader med vekselstrøm. Disse ladestasjonene tar vesentlig mindre plass og er enklere i konstruksjonen enn hurtigladere, og kan normalt gi opp til 22 kW.

– Det er gledelig at Enova denne gangen også støtter AC-lading, sier rådgiver for ladeinfrastruktur i NAF, Jan Tore Gjøby.

– AC-lading, eller normallading som Enova kaller det, er rimeligere å både bygge ut og drifte. Derfor egner AC-lading seg godt der DC-hurtiglading ikke vil være lønnsomt på grunn av for lavt trafikkgrunnlag.

Kart med oversikt over ladestasjonene som får støtte.
Her kommer det nye ladestasjoner

Destinasjonsladere avlaster hurtigladenettet

Imidlertid egner også AC-ladeanlegg seg godt å sette opp der biler står parkert i en viss tid, som på kjøpesentre, hoteller, alpinanlegg, attraksjoner og lignende. Da kalles det destinasjonslader – og dette er noe NAF har etterlyst i sin laderapport som ble utgitt i fjor.

– NAF mener at næringen selv burde vært mer offensiv og aktiv i å bygge ut destinasjonsladere, fordi det er bra for forbrukerne og dermed bra for business. Bare i år vil det komme rundt 100 000 nye elbiler på veiene. I tillegg vil det være en viktig avlaster for hurtigladenettverket, sier Gjøby.

Han mener at Enova også snart bør vurdere å støtte utbygging av destinasjonslading. - For bilistene er det enda bedre å kunne lade bilen når den står parkert enn å hurtiglade, sier Gjøby. 

NAF har tidligere pekt på at det er langs de store hovedfartsårene E6 og E18 som mangler flest hurtigladere sammenliknet med trafikkgrunnlaget – ikke distriktene. – Hva som skjer på de store veiene får vi ta i neste omgang. Det blir åpenbart et tema i den planlagte ladeplanen, som regjeringen legger fram senere i år, blant annet etter påtrykk fra NAF, sier Gjøby.

Blant de 12 normalladeanleggene som fikk støtte, finner vi 11 ladeanlegg på områder uten fast veiforbindelse. Tildelingene er gjort fra Kvitsøy fergekai på Kvitsøy utenfor Stavanger, til Korsfjord i Finnmark. Flere andre fine destinasjoner uten fast veiforbindelse, slik som Vega, Røst og Værøy, har også fått støtte.

Støtte til fjelloverganger ble kun gitt til én søknad, dette er ladestasjoner til kolonnekjøring på Riksvei 7 over Hardangervidda.

24. juni 2022
Jan Tore Gjøby, Ladeekspert NAF

Fant du det du lette etter?