Mellomklasse, Familie

NIO EL7

NIO EL7 er en mellomstor SUV fra den kinesiske produsenten som har spesialisert seg på batteribytte-teknologi. EL7 kommer selvfølgelig også med denne teknologien og i følge NIO kommer det et batteri med kapasitet på 150 kWt i løpet av året.

El Prix sommer 2023

NIO EL7 sett forfra Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN / © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

NIO beskriver EL7 som "en perfekt SUV for Norge". Hvis du velger batteriet med 100 kWt batterikapasitet er den anslåtte rekkevidden på opp til 513 kilometer etter WLTP-standarden. 0-100 på 3,9 sekunder antyder at dette er en SUV av den sprekere sorten.

NIO sin faste dashbordassistent Nomi følger selvfølgelig med, i tillegg til funksjoner som tre klimasoner, massasje, varme i alle setene og et 4K dashboard kamera.

Fordeler

  • Stort bagasjerom

  • Topputstyrt

  • Lavt forbruk

Ulemper

  • Stemmeassistenten kan være slitsom

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

NIO EL7 lader fra 7% til 80% på 43 minutter.

el prix Sommer 2023

NIO EL7

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
40 min
Maks effekt
126 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
42 min (+2min)
Maks effekt
121 kW (-4%)
Ladeeffekt (kW) sommer (7-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Slik lader NIO EL7

NIO EL7 lader med CCS-kontakt, og skal i følge produsenten bruke litt over 40 minutter på å lade til 80 prosent. Høyeste effekten bilen lader med er oppgitt å være 126 kW.

Under sommerens test brukte vi 43 minutter og 21 sekunder på å lade fra 7 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 67 kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 122 kW.

Om testbilen

Chassis

SUV

Netto batteripakke

98 kWh

Pris for testbil

669 000 kr

Rekkevidde (WLTP)

508 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

21.6 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

Bagasjerom i NIO EL7

  • Bagasjerom bak: 658 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i NIO EL7 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål på bagasjerom NIO EL7

Fysiske mål

Gulv bredde

133 cm

Gulv lengde

94 cm

Høyde opp til setekant

42 cm

Åpning bredde

115 cm

Åpning høyde

71 cm

Om testbilen

Chassis

SUV

Bagasjerom bak

658 liter

Nyttelast

524 kg

Egenvekt uten fører

2291 kg

Tillatt totalvekt

2890 kg

Hengerfeste

Ja

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller