NIO EL6

EL6 er lillesøster til ES8 og er en SUV bygget på en kortere plattform enn ES8 og EL7. Modellen er hakket større enn en Tesla Model Y og ligger i en prisklasse på rundt 500.000 kroner uten batteri.

El Prix vinter 2024

Foto: Siv Seglem Foto: Siv Seglem (Motor) / © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

EL6 leveres med mye utstyr som er nytt for NIO-modellene; Massasjeseter bak, N-box underholdningssystem og et "Zero Gravity Queen" sete på passasjersiden. Denne modellen deler drivlinjemed ET5 og det betyr at en motoreffekt på opp til 482 hestekrefter. NIO sin velkjente batteriløsning gir deg muligheten til å leie batterier som kan byttes ved slitasje eller du kan kjøpe et batteri med bilen. EL6 har to alternative batteripakker, 75 kWh eller 100 kWh - som henholdsvis tilsvarer en rekkevidde på 406 km eller 529 km eller WLTP-standarden.

EL6 har en minimalistisk tilnærming til design og dashbordet er ribbet for unødvendige elementer. Det er praktisk talt bare den lille "dashbord-assistenten" Nomi og touch-skjermene som pryder dashbord-designet. Bilen kommer med snømodus og kapasitet til å dra henger på opp til 1200 kilo.


Fordeler

  • Mulighet for batteribytte

  • Kan trekke opp til 1200 kg

  • Lavt avvik i rekkevidde på vinterstid

Ulemper

  • Stemmeassistenten NOMI er definitivt en smakssak

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

el prix Vinter 2024

NIO EL6

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
30 min
Maks effekt
180 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
22 min (-8min)
Maks effekt
182 kW (+1.1%)
Ladeeffekt (kW) vinter (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

NIO EL6 ladet fra 10 til 80 prosent på 22 minutter under vintertesten 2024.

Om testbilen

Chassis

SUV

Netto batteripakke

100 kWh

Pris for testbil

659 250 kr

Rekkevidde (WLTP)

529 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

22.1 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

Bagasjerom i NIO EL6

  • Bagasjerom bak: 668 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i NIO EL6 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

110 cm

Gulv lengde

93 cm

Høyde opp til setekant

45 cm

Åpning bredde

113 cm

Åpning høyde

70 cm

Om testbilen

Chassis

SUV

Bagasjerom bak

668 liter

Nyttelast

465 kg

Taklast

75 kg

Egenvekt uten fører

2303 kg

Tillatt totalvekt

2843 kg

Hengerfeste

Ja

Tilhengervekt

1200 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller