Kompaktklasse

Mercedes-Benz EQA

Mercedes-Benz EQA er søstermodell til GLA og er på mange måter en fullelektrisk versjon av fossilutgaven. Bilen er i kompaktklassen og som forventet er fokuset på komfort og design.

El Prix sommer 2021

El Prix vinter 2022

Testet av

Mercedes-Benz EQA i bytrafikk © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

EQA er blant de mindre og kompakte bilene på elbilmarkedet, men også blant de mer luksuriøse, spesielt hvis man velger blant de dyrere variantene. Batterikapasiteten ligger på 66,5 kWt og bilen har en rekkevidde på 426 kilometer etter WLTP-standarden. Maksimal motoreffekt på bilen ligger på 140 kW / 190 hk og dreiemomentet går opp til 375 nm.

Denne bilen er for de som vil ha en elektrisk bil på premiumnivå i den mellomstore kategorien og selvfølgelig de som ønsker det imponerende detaljnivået og komforten Mercedes-Benz leverer.

Fordeler

  • Nydelig sittekomfort

  • Klasseledene fjæringskomfort

  • Lavt støynivå

Ulemper

  • Lite bagasjerom

  • Dyr kompaktbil

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

71

/100 av Motor
Les testen

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Mercedes-Benz EQA ladet fra 7 til 80 prosent 30 minutter og 47 sekunder i ladetesten vinteren 2022.

el prix Vinter 2022

Mercedes-Benz EQA

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
30 min
Maks effekt
100 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
29 min (-1min)
Maks effekt
112 kW (+12%)
Ladeeffekt (kW) vinter (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Maksimal ladeeffekt på bilen er 100 kW, likevel klarte den et toppunkt i ladetesten på imponerende 112 kW.

Fra 10 til 80 prosent ladet EQA på 29 minutter.

Om testbilen

Chassis

SUV

Netto batteripakke

66.5 kWh

Pris for testbil

408 000 kr

Rekkevidde (WLTP)

417 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

18.1 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

Bagasjeromsstørrelsen i Mercedes EQA oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Bagasjerommet til Mercedes EQA

Fysiske mål

Gulv bredde

105 cm

Gulv lengde

78 cm

Høyde opp til setekant

47 cm

Åpning bredde

104 cm

Åpning høyde

73 cm

Om testbilen

Chassis

SUV

Bagasjerom bak

340 liter

Nyttelast

430 kg

Taklast

75 kg

Egenvekt uten fører

1965 kg

Tillatt totalvekt

2470 kg

Hengerfeste

Ja

Tilhengervekt

750 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller