Familie, Premium

Kia EV9

EV9 er en stor helelektrisk SUV fra den Koreanske produsenten som etter hvert har fått et godt fotfeste her til lands. Bilen er over fem meter lang og kan fås som både seks- og sjuseter.

El Prix vinter 2024

Foto: Siv Seglem Foto: Siv Seglem (Motor) / © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

I en tid hvor bildesign bærer preg av modernisme og et fokus på minst mulig luftmotstand leverer Kia en SUV med et "boksete" design. Bilen fremstår dog som en kul boks og den vil skille seg ut på veiene. Bilen kan leveres med firehjulstrekk og bakhjulstrekk.

Batterikapasiteten på 98,8 kWt gir en rekkevidde på henholdsvis 497 og 541 kilometer, alt avhengig av hvilken variant man velger. Designen og størrelsen gjør at bilen bruket 9,4 sekunder på 0-100 km/t og har en topphastighet på 185 km/t. Bilen handler mer om plass enn fart.

EV9 leveres med 800 v hurtiglading, noe som i beste fall resulterer i 239 kilometers lading på 15 minutter. Modellen har også toveis lading, som betyr at den fint kan fungere som strømkilde for andre elektriske apparater. Bagasjeromsvolumet i bilen er på 828 og 333 liter, alt ettersom hvor mange seterader man ønsker.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

el prix Vinter 2024

Kia EV9

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
24 min
Maks effekt
210 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
24 min (0min)
Maks effekt
213 kW (+1.4%)
Ladeeffekt (kW) vinter (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Kia EV9 ladet fra 10 til 80 prosent på 24 minutter under vintertesten 2024.

Om testbilen

Chassis

SUV

Netto batteripakke

99.8 kWh

Pris for testbil

962 300 kr

Rekkevidde (WLTP)

505 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

22.8 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

Bagasjerom i Kia EV9

  • Bagasjerom bak: 333 liter med alle setene oppe. 828 liter med bakerste seterad nede.
  • Bagasjerom foran: 52 liter (2WD) eller 90 liter (4WD)

Bagasjeromsstørrelsen i Kia EV9 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet med alle setene oppe.

Fysiske mål

Gulv bredde

106 cm

Gulv lengde

120 cm

Høyde opp til setekant

40 cm

Åpning bredde

122 cm

Åpning høyde

75 cm

Frunk bredde

68 cm

Frunk høyde

16 cm

Frunk lengde

39 cm

Om testbilen

Chassis

SUV

Bagasjerom bak

333 liter

Nyttelast

542 kg

Taklast

100 kg

Egenvekt uten fører

2573 kg

Tillatt totalvekt

3190 kg

Hengerfeste

Nei

Tilhengervekt

2500 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller