Gjettometeret forklart:

Hvorfor har ikke elbilen samme rekkevidde som i reklamen?

Vi kikker nærmere på hva «gjettometeret» er og hvorfor det er vanskelig å få samme rekkevidde som bilen reklameres med.


Blå Model S på fjellet
Model S satte ny rekord. Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN / © NAF

NAF-medlemmer har tilgang på bilteknisk rådgivning. Spørsmål om rekkevidde og det såkalte «gjettometeret» (ofte forkortet til GOM) viser, er blant noe av det rådgiverne våre svarer oftest på.

Hvis det er mange som spør om det samme, tipser gjerne rådgiverne oss i redaksjonen, slik at vi kan skrive noe om temaet. En tidlig morgen kom det følgende hjertesukk fra en av dem: - Kan dere skrive noe om gjettometeret og dens ikke alltid treffende innsikt i et batteris kapasitet?

Selvfølgelig kan vi det. Men det første først.

Hvorfor får jeg ikke samme rekkevidde som reklamen sier?

Når du skal kjøpe elbil blir rekkevidde beskrevet med betegnelser som «inntil» og «opptil». Alle bilene testes etter en standardisert mal i et laboratorium, og tallene fra denne testen er de såkalte WLTP-tallene produsentene viser til når de reklamerer for rekkevidden til bilene.

WLTP-testen kjøres i 23 grader. Dette er en temperatur vi kun ser noen få uker hver sommer her i Norge, og når vi vet at utetemperatur har stor innvirkning på hvor langt bilen kommer, ligger en stor del av forklaringen på hvorfor du ikke får samme rekkevidde som reklamen sier her.

Dette er også noe av grunnen til at NAF og Motor to ganger i året gjennomfører sin rekkevidde- og ladetest, El Prix. Vi ønsker å gi deg som forbruker bedre innsikt i hva du kan forvente deg av rekkevidde på en typisk norsk vinterdag og sommerdag.

Merk at heller ikke vår test er noen fasit, men den gir et representativt øyeblikksbilde av de bilene som testes samtidig.

Vil du vite mer? NAF ønsker en bransjestandard for informasjon om elbilens rekkevidde, batteristørrelse og ladefart

Hvorfor kalles det «gjettometer»?

Som fersk elbilist er det mange nye ting å sette seg inn i. En av disse er hvor lang rekkevidde bilen har, og hvorfor tallet i instrumentpanelet sjelden viser den samme rekkevidden som er oppgitt i reklamen.

Du finner nok ikke uttrykket «gjettometer» i instruksjonsheftet til bilen. Men blant de som har kjørt elbil en stund, er begrepet godt innarbeidet – nettopp fordi bilen gjør en mer eller mindre kvalifisert gjetning av gjenværende rekkevidde.

Gjettometer-tallet bør tas for akkurat det det er: en gjetning. Det er bilens svar på å slikke seg på fingeren og holde den i været for å finne vindretningen.

Det er verdt å merke seg at gjettometer-tallet bør anses som et øyeblikksbilde.

Hvordan gjetter bilen rekkevidde?

Her har ulike produsenter forskjellige strategier. Noen baserer gjetningen på forbruket fra forrige kjøretur, andre tar utgangspunkt i gjennomsnittlig forbruk siste 100 km. Faktorer som hastighet, utetemperatur og bruk av klimaanlegg tas også med i beregningen i ulik grad.

Noen produsenter, slik som BMW og Mercedes, har begynt å oppgi to gjettometer-tall samtidig. Da får du en indikasjon på rekkevidde hvis du gjør tiltak sammenlignet med hvis du fortsetter med samme kjørestil som du holder der og da.

Det vanskelig å gi et fasitsvar på hvordan akkurat din bil beregner gjettometer-tallet, nettopp fordi det finnes ulike tilnærminger til utregningen. Hvis du er litt oppmerksom på hvordan tallet endrer seg i lys av hastighet, temperatur og bruk av klimaanlegget, vil du over tid bli godt kjent med hvordan akkurat din bil beregner gjenværende rekkevidde.

Har du spørsmål om elbil?

Som NAF-medlem har du tilgang på bilteknisk rådgivning. Enten du skal kjøpe, lade, ta service, selge eller trenger veihjelp til din elbil – kan vi hjelpe deg.

Smilende mann i blå skjorte

Instrumentpanel som viser 100% batteri og 208 km gjenværende rekkevidde.
Et svært optimistisk gjettometer i en 2017 nissan leaf. eller som artikkelforfatter sa til bilen: "Det tror du ikke sjæl engang!". Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Noen praktiske eksempler

I tabellen nedenfor kan du se med egne øyne hvordan ulike biler gjør forskjellige beregninger av rekkevidde. I forbindelse med vinterens rekkeviddetest i 2023, noterte vi ned hva gjettometeret sa ved teststart i Oslo. Dette kan du sammenligne med hvor langt bilene faktisk kjørte før det var full stopp, samt hvor lang rekkevidde bilenes WLTP-tall oppgir.

Noen biler, slik som begge bilene fra Volkswagen, Skoda og Mercedes, var åpenbart svært optimistiske i sine gjetninger av rekkevidden.

Andre traff derimot så å si rett på kilometeren. Se for eksempel MG ZS, Voyah Free og BMW i4 eDrive 40. BMW i7, Kia EV6 GT og Nissan Ariya treffer også svært nærme. Med tanke på at temperaturen ved start lå på rundt 0 grader, og det etter hvert ble nærmere -15 (-20 for de som kom seg opp på fjellet), er dette ganske imponerende.

Vel så interessant er det å se at BYD Atto 3 og BYD HAN hadde et gjettometer-tall som var identisk med WLTP-tallet. Det samme gjaldt MG Marvel R. Også de andre MG-ene, MG4 og MG5, oppga en rekkevidde som var svært nær det offisielle WLTP-tallet.

Visste du dette?

Alle El Prix-biler sto tilkoblet strøm hele natten før vinterens test i 2023. Dette lar bilens batteristyringsenhet sørge for at alle cellene i batteriet balanseres.

Uten at vi trenger å gå inn på de altfor tekniske forklaringene, kan vi si at batteriet liker seg bedre når alle cellene har tilnærmet like mye spenning. Når batteriet liker seg bedre, kjører bilen lengre – og gjettometeret vil vise en høyere rekkevidde.

Publisert: 3. mars 2023

Sist oppdatert: 25. januar 2024

Kjersti Stuestøl,

Les også


Fant du det du lette etter?