Fredag la regjeringen frem sitt forslag til statsbudsjett for 2024. Blant endringene som har betydning for elbilister, var forslaget om å justere trafikkforsikringsavgiften det mest oppsiktsvekkende.
Trafikkforsikringsavgiften, tidligere kjent som årsavgiften, var tidligere mye lavere for elbiler enn for bensin- og dieselbiler. Nå får i stedet elbilene høyest trafikkforsikringsavgift.
– Bensin- og dieselbilene får redusert denne avgiften, mens elbilene står på stedet hvil og ender med høyere avgift. Vedum gjør overgangen til elbil vanskeligere, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Sammen brøler vi høyt!
Som NAF-medlem er du en del av det store, samlede "brølet" mot høye avgifter og for en trygg, enkel overgang til klimasmart transport.
I 2020 var elbiler fritatt for trafikkforsikringsavgift, mens bensin- og dieselbilister betalte 2955 kroner. I 2021 ble det innført trafikkforsikringsavgift for elbiler på 1790 kroner i året, mens avgiften for bensin- og dieselbiler var 3049 kroner.
I 2023 har det vært lik trafikkforsikringsavgift for elbiler og fossilbiler. I budsjettforslaget for 2024 vil regjeringen senke trafikkforsikringsavgiften for bensin- og dieselbiler, mens elbiler står på stedet hvil. Elbilister vil da betale 337 kroner mer enn bensin- og dieselbilister.
– Dette er helt feil vei å gå når det fremdeles er over to millioner bilister som skal gå over til elbil i årene som kommer, sier Skjøstad, og fortsetter:
– Dette sammen med vektavgift og økte bompenger er nok et tegn på en snuoperasjon i elbilpolitikken, bort fra gulrot og over til pisk. Det advarer vi mot.
Statsbudsjettet for 2023 inneholdt en rekke endringer som gjorde hverdagen dyrere for elbilister:
- Moms på nye elbiler over 500.000 kroner
- Vektavgift på alle biler over 500 kg
- Full omregistreringsavgift for brukte elbiler
- Økt bompengegrense for elbiler
I statsbudsjettet for 2024 foreslår regjeringen å beholde dagens avgiftsnivå. Vektavgiften justeres riktignok opp, men kun i tråd med prisveksten.
– Det er et riktig valg å holde avgiften på stedet hvil i år. Økte avgifter på nye biler kunne bremset bilsalget kraftig, og vi er fornøyde med å ha blitt hørt på dette, sier Skjøstad.