Elbiler får høyere årsavgift enn fossilbiler: – Helt feil vei å gå

Regjeringen har lagt frem forslag til statsbudsjett for 2024. Blant forslagene er en oppsiktsvekkende endring i trafikkforsikringsavgiften.


Elbiler på ladestasjon
© NAF

Fredag la regjeringen frem sitt forslag til statsbudsjett for 2024. Blant endringene som har betydning for elbilister, var forslaget om å justere trafikkforsikringsavgiften det mest oppsiktsvekkende.

Trafikkforsikringsavgiften, tidligere kjent som årsavgiften, var tidligere mye lavere for elbiler enn for bensin- og dieselbiler. Nå får i stedet elbilene høyest trafikkforsikringsavgift.

– Bensin- og dieselbilene får redusert denne avgiften, mens elbilene står på stedet hvil og ender med høyere avgift. Vedum gjør overgangen til elbil vanskeligere, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.

Sammen brøler vi høyt!

Som NAF-medlem er du en del av det store, samlede "brølet" mot høye avgifter og for en trygg, enkel overgang til klimasmart transport.

Illustrasjon av NAF advokat, bilberger og bilmekaniker

I 2020 var elbiler fritatt for trafikkforsikringsavgift, mens bensin- og dieselbilister betalte 2955 kroner. I 2021 ble det innført trafikkforsikringsavgift for elbiler på 1790 kroner i året, mens avgiften for bensin- og dieselbiler var 3049 kroner.

I 2023 har det vært lik trafikkforsikringsavgift for elbiler og fossilbiler. I budsjettforslaget for 2024 vil regjeringen senke trafikkforsikringsavgiften for bensin- og dieselbiler, mens elbiler står på stedet hvil. Elbilister vil da betale 337 kroner mer enn bensin- og dieselbilister.

Mann holder dokumenter i stort rom
NAFs administrerende direktør Stig Skjøstad i Vandrehallen på Stortinget etter regjeringens fremleggelse av forslag til statsbudsjett for 2024. © NAF

– Dette er helt feil vei å gå når det fremdeles er over to millioner bilister som skal gå over til elbil i årene som kommer, sier Skjøstad, og fortsetter:

– Dette sammen med vektavgift og økte bompenger er nok et tegn på en snuoperasjon i elbilpolitikken, bort fra gulrot og over til pisk. Det advarer vi mot.

Statsbudsjettet for 2023 inneholdt en rekke endringer som gjorde hverdagen dyrere for elbilister:

  • Moms på nye elbiler over 500.000 kroner
  • Vektavgift på alle biler over 500 kg
  • Full omregistreringsavgift for brukte elbiler
  • Økt bompengegrense for elbiler

I statsbudsjettet for 2024 foreslår regjeringen å beholde dagens avgiftsnivå. Vektavgiften justeres riktignok opp, men kun i tråd med prisveksten.

– Det er et riktig valg å holde avgiften på stedet hvil i år. Økte avgifter på nye biler kunne bremset bilsalget kraftig, og vi er fornøyde med å ha blitt hørt på dette, sier Skjøstad.

Publisert: 6. oktober 2023

Sist oppdatert: 30. november 2023

Kasper Furulund Frøjd,

Fant du det du lette etter?