Dette er elbilene med lavest forbruk

Elbilens forbruk gir deg egentlig fasiten på hvor langt du kommer. Vi har sett på forbruket til elbilene i vinterens elbiltest.


Kort fortalt

  • NAF og Motor har testet 31 elbiler på vinterføre.
  • Forbruket varierer stort fra merke til merke.
  • Forbruket gir deg svaret på hvor langt du kommer.

Tester forbruket to ganger i året

To ganger i året tester NAF og Motor de nyeste elbilene på markedet. Ruta er en typisk langtur-rute, med stigninger, varierende hastigheter og fjelloverganger. Høyeste hastighet er 110 kilometer i timen, mens gjennomsnittshastigheten for bilene i testen ligger mellom 60 og 65 kilometer i timen.

Dette er med andre ord en rute og hastighet vi tror de fleste kan kjenne seg igjen i på langtur. Testen viser store forskjeller i hvor mye energi elbilene gjennomsnittlig bruker av strøm per ti mil.

Tesla i egen liga

Den amerikanske bilprodusenten har tre biler på pall-plassering. Model 3 LR og Model 3 SR samt Model Y har alle rekordlavt forbruk selv på vintertid.

Det som gjør prestasjonen desto mer imponerende er at Model Y, som strengt tatt er en stor og tung kompakt-SUV (og veier rett over 2000kg) har bedre forbruk enn Opel Mokka e og Cupra Born som er lette kompaktbiler.

Elbilenes forbrukstall i vintertesten:

Vi har bevisst oppgitt forbruket slik det vises i bilene; kWt/100 kilometer.

BilmodellMålt forbruk vinterHøydemeter ved stans vinter
Tesla Model 3 Long Range AWD 14.8 kWh/100km253 m
Tesla Model 3 Standard Range Plus RWD 15.4 kWh/100km446 m
Tesla Model Y Long Range AWD15.8 kWh/100km565 m
Opel Mokka-e Edition16.4 kWh/100km228 m
XPeng P7 AWD 16.2 kWh/100km756 m
Cupra Born 5816.9 kWh/100km575 m
Hyundai IONIQ 5 LR RWD Premium 17.2 kWh/100km773 m
Volkswagen ID.3 Pro S Tour17.3 kWh/100km710 m
Kia EV6 Active 77 kWh AWD17.3 kWh/100km705 m
Kia EV6 Exclusive RWD17.3 kWh/100km712 m
Peugeot e-2008 GT Line 136hk17.9 kWh/100km191 m
Polestar Polestar 2 Long Range Single Motor17.9 kWh/100km712 m
Volkswagen ID.4 77kWH 204hk 1st18.4 kWh/100km755 m
Hyundai IONIQ 5 LR AWD Premium 18.7 kWh/100km952 m
Skoda Enyaq iV80X19 kWh/100km717 m
Mercedes-Benz EQA 25019.5 kWh/100km517 m
BMW i4 M50 19.6 kWh/100km788 m
Audi Q4 e-tron 4019.8 kWh/100km925 m
Audi e-tron GT Quattro Pro20.6 kWh/100km789 m
Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced21.3 kWh/100km841 m
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC20.8 kWh/100km295 m
BMW iX xDrive5021 kWh/100km241 m
Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced21.3 kWh/100km841 m
Porsche Taycan 4 Cross Turismo21.5 kWh/100km775 m
BMW iX xDrive4021.6 kWh/100km438 m
Volkswagen ID.4 GTX 77kWh 299hk21.7 kWh/100km932 m
Polestar Polestar 2 Long Range Dual Motor21.8 kWh/100km630 m
Volvo C40 Recharge Twin AWD Pro22.2 kWh/100km510 m

Vi har valgt å holde BYD Tang og Nio ES8 utenfor denne oversikten. De viser forbruk på en annen måte enn de øvrige merkene. Nio viser gjennomsnittsforbruket for de siste 100 kilometerne, mens BYD Tang viser for de siste 50 kilometerne.

På Motor.no kan du lese forbruksavlesingene for hele testen.

Derfor er forbruket til en elbil viktig

Som elbilist kan det være fristende å følge med på det vi kaller «gjett-o-meteret», altså kilometeranslaget som forteller deg hvor langt du kan kjøre.

Det er greit å huske på at dette vil variere stort fra dag til dag, avhengig av hvor og hvordan du har kjørt.

Hvis du derimot heller følger med på forbruk og batteriprosent (hvis bilen din oppgir dette), vil dette vel så godt gi deg svaret på hvor langt du kommer.

Hvis du har for vane å titte på det tallet fra tid til annen, vil du få en følelse av hva som er normalt, høyt eller lavt forbruk og kan beregne hvor langt du kommer ut ifra det.

Bli elbil-medlem i NAF!
31. januar 2022
Anette Berve, Forbrukerrådgiver

Fant du det du lette etter?