En Hyundai Ioniq 5 og en Nissan Leaf på vekta på Taraldrud kontrollstasjon

Bilen din er tyngre enn du tror

Lite har gitt oss flere grå hår enn å forsøke å komme til bunns i mysteriet rundt elbiler og nyttelast. Men nå har vi funnet svar på hvorfor bilen din er tyngre enn du tror.

Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Alle saker i serien

NAF har fått flere henvendelser fra elbileiere som opplever at bilen deres veier betydelig mer på vekta enn egenvekten som står oppført i vognkortet. Hvordan kan det ha seg?

Vi bestemte oss for å undersøke mysteriet om elbilens vekt og nyttelast nærmere.

Lite visste vi at disse undersøkelsene skulle føre oss dypt ned i EU-direktivenes daler, over vektstasjonenes vidder og inn i forvirringens fjellheim.

Til slutt fant vi noen svar, men det er fremdeles et godt stykke igjen til det blir enkelt å finne ut av bilens egentlige totalvekt og hvor mye nyttelast den kan ta.

Kort fortalt

  • Bilen din er mest sannsynlig tyngre enn vognkortet oppgir, med mindre den er helt ny
  • Neste gang du får nytt vognkort, kan nyttelasten være lavere fordi bilens vekt har gått opp
  • Bilselgere risikerer krav om prisavslag
  • Produsentene og bilforhandlerne bli flinkere til å informere om vekt

Forhandler må bli flinkere til å informere

NAFs undersøkelsesrunde viser at informasjon om nyttelast ikke er lett tilgjengelig for de som er på utkikk etter ny bil. Noen produsenter oppgir fra-vekt eller fra og til-vekt, uten at det spesifiseres nærmere hva dette innebærer.

Hos andre må du lete med lys og lykte for å finne informasjonen. Ingen steder har vi funnet informasjon om at valg som panoramatak, hengerfeste og større felger vil gå ut over nyttelasten.

– Bilselgerne må informere hvor mye last bilene de selger faktisk kan ta. Nyttelast er et bortgjemt begrep som få bilkjøpere forholder seg til. Men mange får seg en overraskelse over at de faktisk knapt kan ha med bagasje når de tar med familien på tur. Det hjelper ikke at bagasjerommet er stort, når du faktisk ikke kan ha noe særlig i det, sier Tom Andre Nilsen, bilteknisk rådgiver i NAF.

«

Mange får seg en overraskelse over at de faktisk knapt kan ha med bagasje når de tar med familien på tur. Det hjelper ikke at bagasjerommet er stort, når du faktisk ikke kan ha med noe særlig i det

Det er godt mulig at bilkjøpere ennå ikke har begynt å etterspørre slik informasjon, fordi man fra bensin- og dieselbiler har vært vant med at det har vært noenlunde samsvar mellom tilgjengelig plass og nyttelast. Men når flere av de store familie-elbilene har nyttelast tilsvarende en liten bensinbil, bør forhandler være påpasselig med å ta nyttelast med i behovsanalysen når de står med kunden, selv om kunden ikke selv tar initiativet til det.

I ytterste konsekvens kan en kjøper sitte igjen med en bil som ikke oppfyller behovene med tanke på plass til passasjerer og bagasje, og bilkjøpet kan bli en kostbar tabbe.

Ny og presis måte å opplyse om vekt

Som flere har oppdaget, kan det være vesentlige avvik mellom det som er oppgitt i vognkortet og den faktiske vekten til bilen. Hvis du for eksempel har valgt en større batteripakke, panoramatak og større felger, er dette utstyr som gjør bilen tyngre, uten at det har fremgått av vektinformasjonen i vognkortet.

Grunnen er at det tidligere var rutine å registrere bilen med den laveste vekten som er oppgitt i typegodkjenningen, som i de fleste tilfeller tilsvarte vekten til den dårligst utstyrte versjonen av bilen.

Fra nå skal alle nye biler registreres med egenvekten som står oppgitt i bilens Certificate of Conformity (CoC). Dette dokumentet er spesifikt for hver enkelt bil, og vektinformasjonen som er oppgitt der skal være så nærme faktisk vekt som mulig.

Siden det har vært en rullerende innføring av denne rutinen, begynte noen produsenter å legge inn CoC-vekta allerede for ett år siden, mens andre først har begynt nå nylig.

Hvis du vil vite mer om bakgrunnen for denne omleggingen, kan du lese mer om hva Statens Vegvesen svarer her.

Kort oppsummert: Hvis du skal kjøpe en bruktbil og vil være helt sikker på at du ikke laster for mye i bilen, må du veie den.

Bilen veier sannsynligvis mer

Med mindre bilen er helt ny, er sannsynligheten stor for at den veier mer enn det som står i vognkortet. Særlig bør du være oppmerksom dersom bilen har den største batteripakka, panoramatak eller større hjul enn standard. Hengerfeste monteres ofte når bilen kommer til forhandler, og vil være enda en komponent som gjør bilen tyngre.

Statens Vegvesen oppgir at planen er å oppdatere egenvekten i registrene deres til CoC-vekt også for allerede registrerte biler også. Det går ikke klart frem når dette gjøres og hvor langt tilbake vegvesenet kommer til å oppdatere vektene.

Igjen, for å vite helt sikkert må du rett og slett kjøre bilen innom en vekt.

Risikerer overraskelse ved kjøp

Selv om den tillatte totalvekten for bilen ikke endres når vognkortet oppdateres med nye vekter, er det en risiko for at bilens egenvekt – og dermed også nyttelasten – endres. En typisk situasjon der vognkortet blir oppdatert, er når bilen selges. Dette betyr at du som kjøper en brukt bil nå kan risikere å få en kjedelig overraskelse når det nye vognkortet dumper ned i postkassa. Den bilen du trodde hadde 445 kilo nyttelast, fordi det var det som var oppgitt i annonsen og i det gamle vognkortet, har nå plutselig bare 365 kilo.

– Det er viktig at bileiere er bevisst på hva de selger, også når det gjelder vekt og bilkjøperes behov. Her bør det stilles strengere krav til en profesjonell bilforhandler enn en privat bilselger, men feil opplysninger om bilens egenvekt og totalvekt vil uansett kunne være grunnlag for en reklamasjon. Feil opplysninger om dette vil etter vår vurdering kunne gi grunnlag for et krav om prisavslag, sier Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat.

«

Feil opplysninger om bilens egenvekt og totalvekt vil uansett kunne være grunnlag for en reklamasjon

Når biler selges blir det utstedt nytt vognkort, men bilen kan få endret vekt mens du eier den også. Da skjer endringen uten at du automatisk får et nytt vognkort.

For å være på den sikre siden, anbefaler Statens Vegvesen at man sjekker kjøretøyopplysningene via deres nettsider. Der oppdateres vektene tidligere enn i det fysiske vognkortet.

Les også: El Prix 2023: Skuffende nyttelast for elbilnyhetene

Publisert: 19. desember 2022

Sist oppdatert: 30. november 2023

Kjersti Stuestøl,

Les også


Fant du det du lette etter?