Kort fortalt om Tesla Supercharger
- Nesten hele ladenettverket til Tesla er nå åpent for andre merker i Norge og flere andre land i Europa.
- Tesla Norge melder at lokasjoner med spesielt høy trafikk ikke vil åpne for andre merker med det første.
- Du finner ladestasjon og starter lading i Teslas egen app
Hele 812 "nye" ladestasjoner åpne før sommeren
Tesla har åpnet nesten hele ladenettverket for andre merker. Sommerens elektriske ferie byr dermed på et vesentlig bedre ladetilbud enn i fjor. Når Tesla nå åpner opp nesten hele nettverket sitt av Superchargere betyr det at 812 lynladere blir tilgjengelige for andre bilmerker.
Det gjør de kun fire måneder etter at de startet sitt pilotprosjekt og åpnet sine første 15 ladestasjoner for andre merker.Tesla blir med det Norges største lynladeleverandør over natten.
Ikke alle kan lade på tesla lader
Selv om Tesla åpner lading for andre merker på flere populære lokasjoner i Norge og Europa, er det ikke alle lokasjonene som åpner for andre merker.
Tesla Norge melder at lokasjoner med spesielt høy trafikk ikke vil åpne for andre merker med det første.
Passer Supercharger for alle biler?
I forkant at åpningen har spesielt utforming av ladestasjon og lengden på ladekabler skapt diskusjon.
Tesla har ladeporten venstre side bak, og Supercharger-laderne er utformet etter akkurat denne plasseringen. Det betyr at biler med ladeporten på høyre side bak eller på siden foran kan ha utfordringer med å parkere bilen for å lade.
Tesla Norge melder at de ikke har observert noe stort problem knyttet til dette, men sier de vil fortsette å følge med på brukernes ladeopplevelse.
Slik lader du hos Tesla Supercharger
For å lade på Tesla Supercharger med andre merker må du laste ned Tesla-appen og registrere en bruker. Du finner appen i Google Play Store eller Apple Store. I appen finner du også oppdatert oversikt over hvilke ladere som til enhver tid er åpne for andre merker.
Kilowatt-timespris og app-betaling
Lading på Tesla Supercharger startes, stoppes og betales for i Tesla-appen. Det er ikke mulig å bruke NAF Ladebrikke eller noe annet RFID-kort eller ladebrikke for å starte og betale for lading.
Tesla beholder prismodellen de introduserte i pilot-perioden. Det vil si at du har to prismodeller å velge mellom, ren kilowatt-timespris eller et abonnement som gir redusert kilowatt-timespris.
For at du ikke skal oppta en ladestolpe lengre enn nødvendig, har Tesla innført sperreavgift. Du blir belastet 10 kr per minutt du opptar ladestolpen etter at bilen er ferdig ladet.