Vinterdekktest 2021: Fjorårsvinneren forsvarer seieren!

Mange nyheter blant piggdekkene i Motors store vinterdekktest. Blant de piggfrie er fjorårsvinneren på topp igjen.


NAF har utført en test av vinterdekk i 2021.
Vinterdekktest 2021. Foto: NIKLAS CARLE / © NAF

Våre dekktester:

Kort fortalt om vinterdekktesten:

  • Motor har testet 16 dekk på vinterføre – med og uten pigger.
  • Alle vinterdekkene er testet på fire forskjellige underlag.
  • Blant piggdekkene er det flere spennende nykommere.

Gå rett til resultatene for piggdekk og piggfrie dekk

Finn det beste vinterdekket

Motor har sammen med det svenske magasinet Vi Bilägare testet åtte piggdekk og åtte piggfrie dekk på snø og is – og på tørr og våt asfalt. Testbilene var VW Golf GTI.

Nokian, Goodyear, Nordman, Nexen og Linglong har alle sluppet nye piggdekk, og en av nykommerne løfter grepet på is til et helt nytt nivå.

Fra Goodyear kommer nemlig nyheten Ultra Grip Arctic2. Amerikanerne er verdensmestere i å finne stilige produktnavn og Goodyear er ikke noe unntak. De kaller sin nye piggteknologi for Arctic Eagle Claw. Ved første blikk minner den om forgjengeren, med sin relativt store fot. Goodyear påstår at den gir en kraftig forbedring av bremseegenskapene på is, samtidig som lydkomforten er forbedret.

Våre testresultater underbygger deres løfter.

Bilde av testanlegget i Älvsbyn i Nord-Sverige.
Vinterforhold: Testanlegget ligger i Älvsbyn i Nord-Sverige. Foto: NIKLAS CARLE. Foto: NIKLAS CARLE / © NAF

Viktighet å velge dekk for norske forhold

Blant de piggfrie dekkene er nyhetene færre, og fjorårsvinneren forsvarer seieren. Men vi har tatt med et kontinentalt vinterdekk for å vise viktigheten av å velge dekk for norske forhold.

Hvor stor er egentlig forskjellen mellom de ulike dekkalternativene? Vi sammenlikner på vått, tørt, snø og is – med dekk fra ulike prisklasser. Sju av dem er laget spesielt for nordiske forhold, mens det åttende er et kontinentalt alternativ.

En nordisk vinter stiller de tøffest, tenkelige kravene til hverdagsbilisters dekk. Formel 1 er som barnelek til sammenligning. På racerbanen handler det om maksimalt feste og passelig varighet. Regner det, så bytter man.

I Oslo, på Røros og i Narvik skal samme dekk gi sikre veiegenskaper på vått og tørt underlag, på snø og blank is, i blant i 20 pluss, i blant i 20 minus.

Flere velger friksjonsdekk

De fleste norske bilister velger å kjøre på nordiske dekk uten pigger, ofte også kalt friksjonsdekk. Til vinterens test har det ikke kommet noen store nyheter i denne kategorien, så vi har velkjente modellnavn fra Continental, Goodyear, Nokian, Michelin og Pirelli med denne gang. Testens åttende dekk er av en helt annen type, et kontinentalt friksjonsdekk. Til forskjell fra de nordiske er dette utviklet for mellomeuropeiske vinterforhold, med mye regn og noen få plussgrader – og bare sjeldne innslag av snø. Isgrep er ikke prioritert.

Men med tanke på stadig varmere vintere også på våre breddegrader, har vi tatt med nyheten Continental TS870 for å belyse fordeler og ulemper mellom de ulike dekktypene.

For det er forskjeller.

Det er derfor vi tar vinterdekkene gjennom 14 testrunder på fire forskjellige underlag: Våt og tørr vei, på snø og på is.

Slik kommer årets vinterdekk ut:

Piggdekk:

Piggfrie dekk:

Publisert: 16. september 2021

Sist oppdatert: 30. november 2023

Nils Svärd/Peter Raaum,

Les også


Fant du det du lette etter?