Vinterdekktest 2019: Vinnerdekk med pigger av gummi!

Ett dekkmerke er best i NAF-magasinet Motors store test av vinterdekk, både med og uten pigger. I år finner du også en helt ny type pigger – av gummi.


Bil forfra på vintervei i skog.
Vinterdekktest 2019. © NAF

Våre dekktester:

Kort fortalt om vinterdekktesten:

  • Ny dekkdimensjon som passer flere mellomklassebiler.
  • Ett piggdekk fikk toppscore i alle deltester på både snø og is.
  • Piggdekkene har overtaket på piggfrie dekk også på asfalt.

Gå rett til resultatene for piggdekk og piggfrie dekk

16 dekk er testet

For første gang leverer NAF-magasinet Motor vinterdekktesten i samarbeid med Vi Bilägare, Sveriges ledende bilmagasin – med sju piggdekk og sju piggfrie dekk, pluss referansedekk i begge kategorier.

Continental har vinnerdekket både med og uten pigger.

Utgangspunktet var så nytt som det kan bli: Ny dekkdimensjon (17 tommer), nytt testanlegg (Arvidsjaur i Nord-Sverige) og i tillegg en helt ny type pigger – av gummi!

Vi har testet 16 dekk, nærmere bestemt sju piggfrie dekk og sju piggdekk, pluss to referansedekk for å tydeliggjøre egenskapene til dekkene som er testet.
Vinterdekktesten 2019. © NAF

Best både med og uten pigger

Det nye piggdekket til Continental, IceContact3, presterte til toppscore i alle deltester på både snø og is. Det sikret seieren.

Men for mange av oss foregår det aller meste av vinterkjøringen på våt eller tørr asfalt, slik at piggfrie dekk er et godt alternativ. Optimalt vintergrep uten pigger krever at man inngår noen kompromisser. Samtidig er det stor forskjell mellom de piggfrie alternativene.

De piggfrie vinterdekkene blir stadig mer populære av flere grunner: Bedre komfort, mindre slitasje på veien og lokale regler for bruk av piggdekk.

Også blant de piggfrie dekkene er det prestasjonene på snø og is som avgjør konkurransen til Continentals fordel – med vinnerdekket VikingContact 7.

Testene på is og snø ble kjørt på testbanen utenfor Arvidsjaur i Sverige i slutten av februar 2019, mens alle målinger på tørr og våt asfalt, bortsett fra vannplaning og forbruk, ble utført på en testbane i Gislaved i Sverige i slutten av april.
Dekktest 2019. © NAF

Årets piggdekk

Det er store forskjeller på piggdekkene – spesielt i år. Etter vår mening er det ett av dekkene som det ikke burde vært lov å kalle for et vinterdekk.
Piggdekk. © NAF

Her er resultatlista for piggdekkene:

Nr. 1: Continental IceContact 3 FlexStud – 88 poeng

Nr. 2: Michelin X-Ice North 4 – 80 poeng

Nr. 3: Nordisk piggfritt dekk (ContiVinterContact 7) – 76 poeng

Nr. 4: Nokian Hakkapeliitta 9 – 75 poeng

Nr. 5: Hankook Winter i*Pike RS2 W429 – 69 poeng

Nr. 6: Goodyear UltraGrip IceArtic SoundComfort – 67 poeng

Nr. 7: Bridgestone Noranza 001 – 62 poeng

Nr. 8: Sailun IceBlazer WST3 – 32 poeng

Årets piggfrie dekk

Blant de piggfrie dekkene dominerer de tradisjonelle premiummerkene, men ingen av disse er gode på alt.
Piggfrie dekk. © NAF

Her er resultatlista for de piggfrie dekkene:

Nr. 1: Continental VikingContact 7 – 89 poeng

Nr. 2: Nokian Hakkapeliitta R3 – 84 poeng

Nr. 3: Goodyear Ultra Grip Ice2 Sound Comfort – 80 poeng

Nr. 4: Nordman RS2 – 71 poeng

Nr. 5: Sava Eskimo Ice – 66 poeng

Nr. 6: Yokohama IceGuard IG60 – 61 poeng

Nr. 7: Kontinentalt piggfritt dekk (ContiWinterContact TS860) – 56 poeng

Nr. 8: Leao Winter Defender Ice I-15 – 48 poeng

Publisert: 3. oktober 2019

Sist oppdatert: 30. november 2023

Nils Svärd/Peter Raaum,

Les også


Fant du det du lette etter?