Mann sjekker motorrom.

5 tips for å ta vare på bilen

Det lønner seg å ta godt vare på bilen du eier. Her er våre beste tips for å sørge for at bilen din er godt vedlikeholdt.

Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF
1

Ikke slurv med oljeskiftet

For biler med forbrenningsmotor er olje noe av det viktigste for bilens helse. Vi anbefaler deg å alltid følge serviceintervallene, men det skader ikke å bytte olje en gang i året - selv på nyere biler. Gammel olje eller å kjøre tomt for olje kan være roten til mange kostbare problemer på sikt.

En motor vil alltid bruke noe olje mellom serviceintervallene slik at det er lurt å peile oljen jevnlig selv for å følge med på oljenivået. 

To måter å sjekke oljenivået på:
  • Det vanligste måten å sjekke motoren oljenivå på er ved hjelp av en peilepinne i motorromme. Ta den opp og tørk av oljen. Ta peilepinnen ned igjen og la den stå der litt før du tar den opp igjen og ser om det er olje mellom det som står som maksimalt og minimalt nivå.
  • Noen biler har en elektronisk måler. Da må du inn i menyen til instrumentpanelet for å sjekke oljenivået.
2

Vask bilen – hele året

For å forhindre rustdannelse og matt lakk er det viktig at du foretar en grundig vask av bilen utvendig. Maskinvask er bedre enn ingenting, men en god runde håndvask er det aller beste. På våren er det lurt å få vekk skitt fra salt, mens om høsten er det vel så viktig å forberede bilen på en hard vinter med mye salt.

Når du først er i gang, bør du også vaske bilen din innvendig. Dette vil gi deg en god nybilfølelse og et bedre inneklima.
3

Følg bilens serviceprogram

Det sier seg kanskje selv, men ikke tro du sparer penger eller tid på å droppe service. Er bilen innenfor garantitiden er det svært viktig å ikke glippe på service. I verste fall kan du miste muligheten til å bruke garantien på eventuelle feil på bilen.

Er du usikker på når bilen din skal inn på service, kan du ta kontakt med oss så hjelper vi deg. Kontakt oss på 08505 eller send oss en forespørsel.
4

Pass på bremsene

Vi opplever at mange kontakter oss angående rust på bremser. I de fleste tilfellene er årsaken at bremsene brukes lite. Dette gjelder spesielt på elbiler, som benytter ofte elmotoren for å bremse. Dette i kombinasjon med salt og støv gir raskere rustdannelse på bremseskivene.

Gjør det til en rutine å bremse aktivt, gjerne en gang i uka. Trikset er å ikke bare slippe gassen, men faktisk trykk ned bremsen litt hardt. Bare pass på at du gjør det et sted det ikke er til fare for andre og gjør det flere ganger.

Trenger bilen din sjekk av bremsene, kan du bestille bremseservice, eller på ditt nærmeste NAF-senter.
5

Understellsbehandling

Ofte er ikke rustbeskyttelsen bilprodusenten har lagt på under bilen god nok for norske forhold. Med saltbruken på norske veier kan det være nyttig med en understellsbehandling av bilen. Det finnes flere firmaer som tilbyr understellsbehandling av biler.

– Du bør spørre om en slik behandling vil gå ut over bilens garanti mot gjennomrusting. Noen forhandlere tillater ekstra understellsbehandling uten at garantien faller bort, andre ikke, sier Tom Andre Nilsen, teknisk konsulent.

Understellsbehandlingen fungerer best hvis den blir lagt på når bilen er ny, men det betyr ikke at det er for sent å legge det på en nyinnkjøpt bruktbil. Selv om bilen er noen år gammel, er det nyttig. Hvis bilen er fin under, kan det være verdt å ta en full understellsbehandling. Har det satt seg noe rust finnes det behandlinger som holder rustdannelsen i sjakk.

Bonustips: Husk på pollenfilter

Merker du ekkel lukt i bilen eller kanskje mye dugg? Da kan det hende pollenfilteret ditt må byttes. Det er ikke kritisk for velfungerende bil, men er viktig for komforten.

Publisert: 22. mai 2023

Sist oppdatert: 12. desember 2023

Tom Andre Nilsen,

Les også


Fant du det du lette etter?