NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: XPeng P7

XPeng P7 kjørte 383 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 87 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde. I sommertesten kjørte XPeng P7 436 kilometer, som er 34 kilometer kortere enn WLTP-rekkevidden.

Vinter

Oppgitt for testbil

470 km

Rekkevidde (WLTP)

19.4 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

383 km

Rekkevidde målt vinteren 2022

16.4 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2022

Sommer

Oppgitt for testbil

470 km

Rekkevidde (WLTP)

16.7 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

436 km

Rekkevidde målt sommeren 2022

16.6 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2022

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til XPeng P7.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og på vinterføre.

Rekkevidde om sommeren

XPeng oppgir WLTP-rekkevidden til P7 fra 470 til 530 kilometer. Batteripakken er oppgitt å være 78 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell P7 AWD har en WLTP-rekkevidde på 470 kilometer og et WLTP-forbruk på 16,7 kWt/100 kilometer. Prisen på testbilen er 519.900 kroner.

Kjørte 436 kilometer i rekkeviddetesten

XPeng P7 ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.

P7 kjørte totalt 436 kilometer. Det er 34 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

XPeng oppgir ikke hvor mange prosent du har igjen av batteriet, kun et estimat av hvor mange kilometer du har igjen. Da antall gjenstående kilometer forsvant fra skjermen, klarte sjåføren å kjøre 11 kilometer før bilen stoppet.

Bilen befant seg 821 meter over havet da den stoppet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 16,6 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Bilens første varsel om lav rekkevidde kom da det ifølge bilens anslag gjenstod 50 km. Det neste varselet dukket opp ved 30 km.

Da bilen hadde 20 km igjen, møtte sjåføren på en bratt motbakke. På dette tidspunktet forsvant antall gjenstående km.

Motorkraften ble redusert, og bilen ville ikke kjøre fortere enn 70 km/t. Etter et par km ble motorkraften enda mer redusert, helt til bilen stanset kontrollert i en liten motbakke.

Rekkevidde om vinteren

Vår testmodell High Performance har en WLTP-rekkevidde på 470 kilometer og et WLTP-forbruk på 19,42 kWt/100 kilometer. P7 har en startpris på 507.820 kr.

P7 er tilpasset nordiske vinterforhold ved at den har mulighet for forhåndsvarming av fremdriftsbatteri og kupé.

Rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men bilen kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen såfremt bilen er koblet til strøm. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.

Bli elbil-medlem i NAF!

XPeng P7 AWD kjørte 383 kilometer i rekkeviddetesten

XPeng P7 AWD ble testet vinteren 2022. Rekkeviddetesten ble kjørt under relativt milde vinterforhold, med tørre veier gjennom store deler av testen. Temperaturen var mellom 0 og -10 grader.

XPeng P7 AWD kjørte totalt 383 kilometer. Det er 87 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde vår testsjåfør kjørt rundt ca. 340 kilometer.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 16,4 kWt/100 kilometer.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Første varsel om at bilen bør lades dukket opp ved 30 kilometer gjenstående - varsel om lav rekkevidde og redusert effekt på klimaanlegget. Ved 25 kilometer gjenstående forsvant estimatet på rekkevidden fra displayet, samtidig som skilpaddesymbolet og et gult batteri-ikon dukket opp. Sjåføren meldte om at gasspådraget ble svakere, men at det var mulig å holde farten på 80 kilometer i timen.

Ved 371 kjørte kilometer rapporterte sjåføren om et «alarmpling» og denne meldingen: «Performance is limited. Drive carefully». Varselet ble etterfulgt av en maks hastighet på 24 kilometer i timen. Ved 372 kjørte kilometer ble det varslet om at «Battery is dangerously low». Ved 382 kjørte kilometer ble effekten i klimaanlegget kraftig redusert, med maks hastighet på 16 kilometer i timen.

Da bilen nådde 383,7 kjørte kilometer, kom det en ny beskjed om at bilen gikk tom for batteri og flere ikoner som symboliserte at bilen var på vei til å stoppe. Bilen mistet all kraft i gasspedalen og ble styrt ut på skulderen. Sjåføren prøvde å restarte bilen etter 30 minutter og fikk startet bilen, men ingen bevegelse av bilen var mulig.

Bilen stoppet på 756 meter over havet.

17. januar 2022

Les også


Fant du det du lette etter?