Mellomklasse

XPeng P7

P7 er flaggskipmodellen til kinesiske XPeng og den strømlinjeformede sedanen har sine likhetstrekk med en viss pioneer på elbilmarkedet. Modellen hevdes å være en av verdens mest teknologisk avanserte.

El Prix vinter 2022

El Prix sommer 2022

El Prix sommer 2023

Foto: Tomm W. Christiansen © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

P7 er klargjort for autonom kjøring og en rekke ultralydssensorer, radarer og kameraer er det som gjør førerassistentssystemet XPILOT 2.5 til noe av det ledende på markedet. Batterikapasiteten på modellen er 80 kWt og bilen kan leveres med bakhjulstrekk og firehjulsdrift. Rekkevidden er henholdsvis 530 km og 470 km etter WLTP-standarden.

Bilen har vært tilgjengelig i Norge siden 2022.

Fordeler

  • Stillegående på piggfri vinterdekk

  • Elektrisk justering og ventilasjon på forseter, varme på bakseter

  • Minimal krenging gjennom svinger

  • Mye bil for pengene

Ulemper

  • Mer støyende på sommerdekk

  • Litt agressiv filskiftevarsler

  • Dårlig DAB-radio og lysteknologi

  • Smal og høy bagasjeromåpning

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

XPeng P7 lader med CCS-kontakt, og skal i følge produsenten bruke 29 minutter på å lade til 80 prosent. Høyeste effekten bilen lader med er oppgitt å være 175kW.

el prix Sommer 2023

XPeng P7

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
29 min
Maks effekt
175 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
26 min (-3min)
Maks effekt
189 kW (+8%)
Ladeeffekt (kW) sommer (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Under sommerens test brukte vi 25 minutter og 30 sekunder på å lade fra 9 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 72,1 kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 189 kW.

Om testbilen

Chassis

Sedan

Netto batteripakke

82.7 kWh

Pris for testbil

515 250 kr

Rekkevidde (WLTP)

505 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

19.2 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

Bagasjeromsstørrelsen i Xpeng P7 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

  • Bagasjerom bak: 440 liter
  • Bagasjerom foran: 66 liter i tidligere modeller. I nyere modeller er det ikke bagasjerom foran.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Målene i bagasjerommet

Fysiske mål

Gulv bredde

89 cm

Gulv lengde

109 cm

Høyde opp til setekant

43 cm

Åpning bredde

95 cm

Åpning høyde

46 cm

Om testbilen

Chassis

Sedan

Bagasjerom bak

440 liter

Nyttelast

430 kg

Egenvekt uten fører

2065 kg

Tillatt totalvekt

2570 kg

Hengerfeste

Nei

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller