Familie, Premium

Voyah Free

Voyah Free er en helektrisk modell fra en av Kina og verdens største bilprodusenter, DongFeng. Dette er en romslig SUV med en rekkevidde på 500 kilometer (WLTP).

El Prix vinter 2023

El Prix sommer 2023

Voyah Free ved El Prix sommer 2023 (foto: Tomm W. Christiansen) Foto: Tomm W. Christiansen / © NAF/Motor

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Free er den første modellen til Voyah som lanseres utenfor Kina og den kommer i form av en spenstig, helelektrisk SUV. Noe av det som gjør Voyah Free til unik er at bilen kun finnes i en versjon - med andre ord så er prisen dermed fastsatt og du trenger ikke ta hensyn til at diverse utstyrspakker kan øke prisen utover det som er annonsert.

Batterikapasiteten er på 106 kWt - noe som utgjør en rekkevidde på 500 kilometer. Den smått luksuriøse SUV'en er over 4,9 meter i lengde og veier 2,3 tonn - men kan allikevel akselerere fra 0-100 km/t på skarve 4,4 sekunder.

Fordeler

  • God bagasjeplass

  • Høy nyttelast

  • God benplass foran med stor bilstol bak

Ulemper

  • Pris

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Voyah Free lader fra 8% til 80% på 48 minutter.

el prix Sommer 2023

Voyah Free

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
45 min
Maks effekt
Kommer senere
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
47 min (+2min)
Maks effekt
94 kW
Ladeeffekt (kW) sommer (8-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.

Testresultater

Voyah Free lader med CCS-kontakt, og skal i følge produsenten bruke 45 minutter på å lade fra 20 til 80 prosent. Høyeste effekten bilen lader med er oppgitt å være 100 kW.

Under sommerens test brukte vi 48 minutter og 36 sekunder på å lade fra 8 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 71,2 kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 94 kW.

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Netto batteripakke

100 kWh

Pris for testbil

763 800 kr

Rekkevidde (WLTP)

500 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

20.2 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

Bagasjeromsstørrelsen i Voyah Free oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Målene i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

102 cm

Høyde opp til setekant

48 cm

Åpning bredde

107 cm

Åpning høyde

72 cm

Frunk bredde

51 cm

Frunk høyde

34 cm

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Bagasjerom bak

560 liter

Nyttelast

530 kg

Taklast

75 kg

Egenvekt uten fører

2340 kg

Tillatt totalvekt

2945 kg

Hengerfeste

Nei

Tilhengervekt

1840 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller