0

Test av rekkevidde: Volvo XC40 Recharge

Volvo XC40 Recharge kjørte 113,4 kilometer lengre om sommeren sammenlignet med vinterføre, viser NAF og Motors rekkeviddetest.

Vinter

Oppgitt for testbil

417 km

Rekkevidde (WLTP)

24 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

332 km

Rekkevidde målt vinteren 2021

21.8 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2021

Sommer

Oppgitt for testbil

417 km

Rekkevidde (WLTP)

24 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

442.9 km

Rekkevidde målt sommeren 2021

17.5 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2021

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Volvo XC40 Recharge
  • Vi har testet bilen både på vinterføre og sommerføre.
  • Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.

Rekkevidde om sommeren

Sommeren 2021 testet vi XC40 Recharge P8 AWD (2021-modell) sin rekkevidde. Progressive Edition var utstyrt med følgende dekkdimensjoner: 235/55-19. Prislappen på modellen i testen er 554.000 kr. XC40 Recharge har en WLTP-rekkevidde på inntil 418 kilometer. Selv utstyrsmodellen vi testet har en WLTP-rekkevidde på 417 kilometer og WLTP-forbruk på 24 kWt/100km.

Elbilen kjørte over tre mil lenger enn oppgitt WLTP

Sommerens test ble kjørt under optimale forhold med en temperatur mellom 20 og 25 grader og vindstille. Vi målte et forbruk på 17,5 kWt/100 km i snitt på hele turen.

Volvo XC40 Recharge kjørte 445,9 kilometer i sommertesten. Det er 28,9 kilometer mer enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 417 kilometer. Da bilen hadde 10 prosent batterikapasitet igjen, hadde den kjørt 376 kilometer. I denne testen ble bilen kjørt om lag 17 kilometer over 0 prosent batteri igjen.

Ved 397 kjørte kilometer og 7 prosent batteri igjen kom første melding med skilpaddemodus i dashbordet: "Redusert effekt på grunn av lavt batterinivå". Da bilen hadde kjørt 426 kilometer og det var 0 % batteri igjen kom dette varselet: "Kort rekkevidde. Ønsker du å finne en ladestasjon? Ja/Nei". Ved 442 kjørte kilometer og 0 % batterikapasitet kom meldingen: "Tomt batteri. Koble til strømforsyning for lading". Bilen sakket ned og mistet motorkraft ved 441 kilometer. Rullet sakte opp starten på en 12 % stigning før den stanset.

Volvo XC40 Recharge kom godt inn på fjellet i testrunden. Den stoppet rett før stigningen til Venabygdsfjellet ved 760 m.o.h.

Rekkevidde om vinteren

Vinteren 2021 testet vi Volvo XC40 Recharge sin rekkevidde. Selve utstyrsmodellen vi benyttet hadde en oppgitt rekkevidde på 409 kilometer og et WLTP-forbruk på 23,9 kWt/100km. Modellen var utstyrt med Viking Contact 7 255/45-19 og hadde en prislapp på 554.540 kroner.

Elbilen kjørte kortere enn oppgitt WLTP

Vintertesten ble kjørt i mars, med temperaturer mellom 7 og -2 grader på tørr veibane. XC40 Recharge ble kjørt i Range-modus med en-pedalskjøring aktivert ved kjøring i byen.

XC40 Recharge skiller seg litt ut ved at den kun oppgir rekkevidde i batteriprosent. Rekkevidden din i kilometer blir først synlig når batteriet kommer under 20% SOC. Ved oppstart i parkeringshuset på Vulkan i Oslo hadde bilen en oppgitt rekkevidde på 417 kilometer ved 100%. Dette tallet er kun synlig under lading, mens under kjøringen er ikke dette tallet tilgjengelig.

Vi kjørte totalt 332 kilometer. Da hadde vi kjørt 15 kilometer etter at bilen viste o% og 0 km. Vi registrerte et gjennomsnittsforbruk på 21,8km/kWt.

Slik gjorde vi testen

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.

Denne testen gjennomføres sommer og vinter. Testruta er lik begge sesongene og består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

Bilene kjørte gjennom Oslo mot Gjøvik. Samtlige biler kjørte over Lygnasæter, med en klatring på 620 meter før de fortsette nordover mot Dombås. Bilene med lengst rekkevidde fortsatte over Hjerkinn og Folldal og nedover til Ringebu. Disse bilene fikk ytterligere en klatring opp til nærmere 1000 høydemeter. Det betyr at bilene med lengst rekkevidde gikk over to fjelloverganger.

Sjåførene er instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen brukes aktivt under kjøringen.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende.

På vinteren stilles klimaanlegget på 21 grader og setevarmer på laveste nivå. På sommerføre stilles klimaanlegget på 20 grader og vifte på laveste nivå.

Du kan få et annet resultat om du prøver selv

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvarming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Les også ladetest av Volvo XC40 Recharge

3. juni 2021

Les også


Fant du det du lette etter?