0

Test av rekkevidde: Volvo C40 Recharge

Volvo C40 Recharge kjørte 333 kilometer i verdens største elbiltest på vinteren. Det er 104 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde. I sommertesten kjørte C40 418,7 kilometer, som er 18,3 kilometer kortere enn WLTP-rekkevidden.

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Volvo C40 Recharge.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og på vinterføre.

Rekkevidde om sommeren

Volvo oppgir WLTP-rekkevidden for C40 fra 444 til 448 kilometer, avhengig av hvilket utstyrsnivå du velger. Batteripakken i C40 er 75 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.

Sommerens testmodell har utstyrsnivået Recharge Twin Ultimate. Den utstyrsversjonen har en WLTP-rekkevidde på 437 kilometer og et WLTP-forbruk på 21,1 kWt/100 kilometer. Bilen er utstyrt med Pirelli Scorpion med dekkdimensjon 235/45 R20 foran og bak 255/40 R20. Prisen på testbilen er 656.800 kr.

Kjørte 418,7 kilometer i rekkeviddetesten

Volvo C40 Recharge ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.

C40 Recharge kjørte totalt 418,7 kilometer. Det er 18,3 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 356,1 kilometer.

Bilen kjørte 6,1 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.

Bilen befant seg 707 meter over havet da den stoppet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 18,1 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Bilen mistet gradvis kraft etter at batteriet gikk ned til 10 %, med følgende varsel: "Redusert effekt på grunn av lavt batterinivå".

Skilpaddeikonet dukket også opp i instrumentpanelet ved 10 %, men det var først etter at bilen viste 0 km og 0 % at sjåføren opplevde å miste kraften betydelig. Bilen klarte fortsatt å holde 80 km/t.

Da bilen først gikk tom, gikk det ganske fort. Meldingen "Tomt batteri. Koble til strømforsyning for lading" ble vist i instrumentpanelet kort tid før stans.

Rekkevidde om vinteren

Volvo oppgir WLTP-rekkevidden for C40 fra 436 til 441 kilometer, avhengig av hvilket utstyrsnivå du velger. Batteripakken C40 er 75 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell i vintertesten er Recharge Pro. Den utstyrsversjonen har en WLTP-rekkevidde på 437 kilometer og et WLTP-forbruk på 21,1 kWt/100 kilometer. Bilen er utstyrt med vinterdekk med dekkdimensjon 235/50R19 foran og 255/45R19 bak. Prisen på testbilen er 623.500 kroner.

C40 er tilpasset nordiske vinterforhold med varmepumpe som standardutstyr.

Rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men bilen kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.

Bli elbil-medlem i NAF!

Kjørte 333 kilometer i rekkeviddetesten

Volvo C40 Recharge ble testet vinteren 2022. Rekkeviddetesten ble kjørt under relativt milde vinterforhold, med tørre veier gjennom store deler av testen. Temperaturen var mellom 0 og -10 grader.

Volvo C40 kjørte totalt 333 kilometer. Det er 104 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 300 kilometer.

Sjåføren kjørte 4,8 kilometer etter at bilen meldte om 0 prosent på batteriet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket i testen 22,20 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Volvo c40 kjørte 4,8 kilometer etter 0 prosent. Sjåføren meldte om hastighetsbegrensninger som den mest merkbare effekten da bilen gikk i strømsparemodus.

Første varsel om at bilen fikk redusert kraft dukket opp ved 30 kilometer anslått rekkevidde i form av en skilpadde i displayet og et fargeskifte til oransje i displayet. Bilen reagerte med å redusere hastighet i motbakker, men ellers opprettholde normal fart.

Ved 2-3 kilometer anslått gjenværende rekkevidde sneglet bilen seg videre med synkende hastighet fram til den stoppet helt. Etter at bilen stoppet og sto i ro i 10 minutter, kunne sjåføren kjøre ytterligere 4,8 kilometer før bilen stoppet igjen.


Fant du det du lette etter?