Mellomklasse

Volvo C40

Volvo C40 er den andre elektriske modellen fra den svenske bilprodusenten og bilen er praktisk talt den samme som forgjenger XC40. Forskjellen at taklinjen er lagt lavere i bakkant for å gi den et litt mer sportslig preg.

El Prix vinter 2022

El Prix sommer 2022

El Prix vinter 2024

Foto: Siv Seglem Foto: Siv Seglem (Motor) / © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

C40 er bygd på samme drivlinje som XC40 og Polestar 2 og det er dermed bare utseendet som skiller dem. Bilen har en batterikapasitet på 75 kWt og en rekkevidde på 418 km etter WLTP-standarden. Den eneste merkbare forskjellen mellom XC40 og C40 annet enn designet er et noe mindre bagasjerom.

Med en maksimal motoreffekt på 300 kW og et dreiemoment på opp til 660 nm er det mer enn nok kraft i denne bilen for de som ønsker en SUV med litt ekstra under panseret.

Fordeler

  • God sikt framover og til siden

  • Bra plass til to voksne i baksetet

  • Markedets beste betjening av fartsholder

Ulemper

  • Har ikke bakvisker

  • Mer dekkstøy enn de fleste

  • En tanke utdatert interiør

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

el prix Vinter 2024

Volvo C40

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
28 min
Maks effekt
200 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
30 min (+2min)
Maks effekt
206 kW (+3%)
Ladeeffekt (kW) vinter (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Volvo C40 Recharge ladet fra 10 til 80 prosent på 30 minutter under vintertesten 2024.

Om testbilen

Chassis

SUV

Netto batteripakke

79 kWh

Pris for testbil

618 815 kr

Rekkevidde (WLTP)

572 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

17.5 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

Bagasjeromsstørrelsen i Volvo C40 Recharge oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

  • Bagasjerom bak: 413 liter
  • Bagasjerom foran: 31 liter

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Målene i bagasjerommet

Fysiske mål

Gulv bredde

100 cm

Gulv lengde

91 cm

Høyde opp til setekant

47 cm

Åpning bredde

92 cm

Åpning høyde

63 cm

Frunk bredde

78 cm

Frunk høyde

20 cm

Frunk lengde

32 cm

Om testbilen

Chassis

SUV

Bagasjerom bak

412 liter

Taklast

75 kg

Egenvekt uten fører

2185 kg

Hengerfeste

Ja

Tilhengervekt

1800 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller