NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Volkswagen ID.5 GTX

Volkswagen ID.5 GTX kjørte 453 kilometer i verdens største elbiltest av sommerrekkevidde. Det er 20 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Vinter

Oppgitt for testbil

Kommer

Testresultat kommer i 2023

Kommer

Testresultat kommer i 2023

Målt av NAF

Kommer

Testresultat kommer 2023

Kommer

Testresultat kommer 2023

Sommer

Oppgitt for testbil

473 km

Rekkevidde (WLTP)

18.7 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

453 km

Rekkevidde målt sommeren 2022

16.9 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2022

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Volkswagen ID.5 GTX.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og skal teste den igjen på vinteren.

Rekkevidde om sommeren

Volkswagen oppgir WLTP-rekkevidden til ID.5 fra 473 til 487 kilometer avhengig av hvilket utstyrsnivå du velger. Batteripakken er oppgitt å være 77 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell GTX Pro Performance har en WLTP-rekkevidde på 473 kilometer og et WLTP-forbruk på 18,7 kWt/100 kilometer. Den er utstyrt med Pirelli Scorpion-dekk med dekkdimensjon 235/45 R21 foran og 255/40 R21 bak. Prisen på testbilen er 624.700 kroner.

Kjørte 453 kilometer i rekkeviddetesten

Volkswagen ID.5 GTX ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.

ID.5 GTX kjørte totalt 453 kilometer. Det er 20 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 447 kilometer.

Bilen kjørte 2 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.

Bilen befant seg 1068 meter over havet da den stoppet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 16,9 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Bilens første varsel om lav rekkevidde kom ved 20 % igjen på batteriet, vist med gul farge på batteriikon og batteriprosent og en beskjed om å lade bilen.

Ved 10 % igjen ble batteriikon og batteriprosent rødt. Et gult skilpaddeikon var synlig, samtidig som bilen fikk redusert kraft. På dette tidspunktet var 67 km/t maksfart.

Da bilen var nede på 0 %, ble skilpaddeikonet rødt og bilen fikk makshastighet på 35 km/t. En lysstripe i fronten pulserte rødt og meldingen "Bare manøvrering mulig" dukket opp.

Etter at bilen stanset kunne sjåføren vente noen minutter og starte bilen igjen. Det var da mulig å kjøre videre i 7 km/t. Sjåføren gjentok dette tre ganger og kom seg dermed 500 meter lenger.

27. mai 2022

Les også


Fant du det du lette etter?