Kompaktklasse

Volkswagen ID.3

ID.3 var den første modellen ut fra rullebåndet i den nye generasjonen MEB-elbiler fra Volkswagen.

El Prix sommer 2021

El Prix vinter 2021

El Prix vinter 2022

Testet av

VW ID.3 1st Plus under sommertesten i 2021 © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Modellen blir levert med tre forskjellige batteristørrelser, hvor den minste har en rekkevidde på 330 km(WLTP) og den største har en rekkevidde på 550 km(WLTP).

Bilen har et moderne utseende, samtidig som den har beholdt de velkjente Volkswagen formene. Målet til Volkswagen er nok at modellen skal være en slags erstatning for e-golf og har dermed blitt en relativt populær bil her til lands.

Fordeler

  • Utsøkt kjørekjøreposisjon og oversikt

  • Klasseledende kjøreopplevelse

  • Annenhåndsverdi

Ulemper

  • Støy fra 80 km/t

  • Middels vinterrekkevidde

  • Ingen frunk

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

76

/100 av Motor
Les testen

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

ID.3 Pro S lader med CCS-kontakt, og skal bruke 38 minutter på å lade fra 5 til 80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten ID.3 Pro S lader med er oppgitt å være 125 kW.

el prix Vinter 2022

Volkswagen ID.3

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
38 min
Maks effekt
125 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
36 min (-2min)
Maks effekt
123 kW (-1.6%)
Ladeeffekt (kW) vinter (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

I vinterentesten 2022 brukte vi 38 minutter og 34 sekunder på å lade bilen fra 8 til 80 prosent. Ladetiden fra 10-80 prosent var 36 minutter.

Da hadde vi mottatt 58,60 kWt. Den høyeste effekten vi registrerte var 124 kW ved 29 prosent.

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Netto batteripakke

77 kWh

Pris for testbil

413 200 kr

Rekkevidde (WLTP)

539 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

16.2 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

Vi har målt størrelsen på bagasjerommet i Volkswagen ID.3 i centimeter.

Bagasjeromsstørrelsen i Volkswagen ID.3 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Fysiske mål

Gulv bredde

100 cm

Gulv lengde

84 cm

Høyde opp til setekant

59 cm

Åpning bredde

101 cm

Åpning høyde

78 cm

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Bagasjerom bak

385 liter

Nyttelast

466 kg

Egenvekt uten fører

1719 kg

Tillatt totalvekt

2260 kg

Hengerfeste

Nei

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Bilens sikkerhet

Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2020)

5/5

Voksne

87% beskyttelse i kollisjon

Barn

89% beskyttelse i kollisjon

Fotgjenger

71% beskyttelse i kollisjon

Sikkerhetssystemer

Ga 88% økt beskyttelse

Testen er levert av Euro NCAP

Lignende modeller