NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Volkswagen ID.3 Pro S

Volkswagen ID.3 Pro S kjørte 435 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 104 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Vinter

Oppgitt for testbil

539 km

Rekkevidde (WLTP)

16.3 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

435 km

Rekkevidde målt vinteren 2022

17.3 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2022

Sommer

Oppgitt for testbil

539 km

Rekkevidde (WLTP)

16.2 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

564 km

Rekkevidde målt sommeren 2021

13.5 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2021

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Volkswagen ID.3 Pro S.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og på vinterføre.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.

Rekkevidde om vinteren

ID.3 er arvtageren etter e-Golf, og en praktisk kompaktbil i hverdagen. Dette er en test av den største batteripakken i ID.3-familien. WLTP-rekkevidden til ID.3 Pro S er fra 539 til 551 kilometer, avhengig av utstyr. Batteripakken i ID.3 Pro S er oppgitt å være 77 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell har en WLTP-rekkevidde på 539 kilometer og WLTP-forbruk på 16,3 kWt/100 kilometer. Bilen er utstyrt med dekk fra Continental Viking Contact, og har dimensjonene; 7215/50 R19. Prisen på testbilen er 434 500 kroner.

ID.3 er tilpasset nordiske vinterforhold med varmepumpe.

Rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men bilen kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.

Kjørte 435 kilometer i rekkeviddetesten

Volkswagen ID.3 Pro S ble testet vinteren 2022. Rekkeviddetesten ble kjørt under relativt milde vinterforhold, med tørre veier gjennom store deler av testen. Temperaturen var mellom 0 og minus 10 grader.

Volkswagen ID.3 Pro S kjørte totalt 435 kilometer. Det er 104 kilometer kortere enn bilens oppgitte rekkevidde.

Ved 10 prosent Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde testsjåføren kjørt 350 kilometer. Sjåføren kjørte 25 kilometer etter at bilen meldte om 0 prosent igjen på batteriet. Bilen stoppet på 710 meter over havet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket i testen 17,3 kWt/100 kilometer.

Rekkevidde om sommeren

Vi har testet Volkswagen ID.3 Pro S på sommerføre, utstyrt med følgende dekkdimensjoner: 215/50-R19. Prisen på modellen i testen er 404 300 kroner.

ID.3 Pro S har en WLTP-rekkevidde på inntil 539 kilometer og WLTP-forbruk på 16,2 kWt/100 kilometer.

Sommertesten ble kjørt under optimale forhold med en temperatur mellom 20 og 25 grader og vindstille. Vi målte et forbruk på 13,5 kWt/100 kilometer i snitt på hele turen.

Kjørte lenger enn den oppgitte WLTP-rekkevidden

Volkswagen ID.3 Pro S kjørte 564 kilometer i sommertesten. Det er 25 kilometer mer enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 539 kilometer. Da bilen hadde 10 prosent batterikapasitet igjen, hadde den kjørt 462 kilometer. I denne testen ble bilen kjørt om lag 19 kilometer etter at det var 0 prosent batteri igjen.

Ved 10 prosent batterikapasitet igjen skiftet batterilampen til rød farge, samtidig kom det en varselmelding på skjermen om at bilen måtte lades og foreslåtte ladere i nærheten. Ved 0 prosent kom meldingen "Ingen resterende rekkevidde, lad bilen nå". Rett før bilen stoppet kom meldingen "Bare manøvrering er mulig. Lad bilen. Se instruksjonsboken". Skilpaddemodus fulgte like etter og bilen stoppet etter noen 100 meter. Etter bilen stanset kom meldingen: "Lad bilen nå, ellers kan batteri bli skadet".

VW ID.3 Pro S kom seg over Venabygsfjellet og nesten opp til Dombås igjen. Bilen stanset ved 642 meter over havet.

Slik oppleves det å kjøre Volkswagen ID.3 Pro S tom for strøm

Volkswagen ID.3 Pro S kjørte 25 kilometer etter 0 prosent. Sjåføren meldte om redusert effekt på hastighet og klimaanlegg som de mest merkbare effektene da bilen gikk i strømsparemodus.

Ved 10 prosent batterikapasitet ble gjenstående prosent for første gang vist i displayet, tidligere hadde det vist kun antall kilometer gjenstående. Ved 4 prosent gjenstående batterikapasitet lyste det rødt i en "stripe" nederst på frontruten, samtidig som varselet "Bare manøvrering er mulig. Lad bilen Se instruksjonsboken" ble vist på displayet. Ved 0 prosent strøm sluttet klimaanlegget å virke og bilen fikk etter hvert redusert effekt. De siste meterne før stans var det nærmest ingen effekt.

26. januar 2022

Les også


Fant du det du lette etter?