0

Ladetest Volkswagen e-up! 2020

VW e-up brukte 62 minutter på å lade fra 6 til 80 prosent i sommerens test, mens i vinterens test brukte bilen to minutter lenger tid på å lade fra 8 til 79 prosent.

Vinter

Målt av NAF

60 minutter

Ladetid 8-79% målt 2020

29 kW

Maks effekt målt ved lading 2020

Sommer

Målt av NAF

60 minutter

Ladetid 6-80% målt 2020

37 kW

Maks effekt målt ved lading 2020

Ladekurve Volkswagen e-up!
kW (effekt) vinter (8-79%)
kW (effekt) sommer (6-80%)

Slik hurtiglader VW e-up!

Produsenten oppgir at e-up! skal bruke 60 min på å lade fra 0 til 80 prosent ved å bruke en 50 kW lader.

Under sommertesten brukte vi 62 minutter på å lade fra 6 til 80 prosent, mens under vintertesten brukte vi 60 minutter på å lade 8 til 79 prosent. Det er 5 minutter mer enn søsknene Seat Mii electric og Skoda Citigo-e.

Vi får merkelige utslag både på sommer og vinteren når det gjelder e-UP og Seat Mii electric. På vinteren bærer de preg av å slite med å bli driftsvarme og komme seg opp i effekt. I vinter var vi aldri i nærheten av 40 kW.

Nå på sommeren kommer Citigo-e seg høyere opp i effekt, men effekten reduseres tidligere enn i vinter. Spørsmålet er om batteriet skånes mot overoppheting.

Slik får du mest ut av hurtigladingen

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Slik gjorde vi testen

Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.

Under vintertesten ladet vi alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og 2 minusgrader, og her sørget vi også for at de hadde driftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

11. januar 2021

Les også


Fant du det du lette etter?