NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Volkswagen e-Golf

VW e-Golf kjører 6 mil lengre om sommeren sammenlignet med på vinterføre, viser NAF og Motors rekkeviddetest.

Vinter

Oppgitt for testbil

231 km

Rekkevidde (WLTP)

15.7 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

198.1 km

Rekkevidde målt vinteren 2020

14.9 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2020

Sommer

Oppgitt for testbil

231 km

Rekkevidde (WLTP)

15.7 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

259.2 km

Rekkevidde målt sommeren 2020

11.4 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2020

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Volkswagen e-Golf
  • Vi har testet bilen både på vinterføre og sommerføre.
  • Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.

Rekkevidde om sommeren

Sommeren 2020 testet vi Volkswagen e-Golf sin rekkevidde. Testbilen var av utstyrsnivået Exclusive med prislapp på 292.500 kr . Bilen ble testet med dekkdimensjon 205/55 R16 og WLTP-rekkevidden for testmodellen er 231 kilometer.

Elbilen kjørte over to mil lenger enn oppgitt WLTP

Sommerens test ble kjørt under perfekte forhold, med mellom 20 og 25 grader og vindstille. Ved oppstart viste rekkeviddemåleren i bilen 272 kilometer. Vi målte et forbruk på 11,3 kWt/100km ved Ringebu, som er godt under oppgitt WLTP-forbruk på 15,7 kWt/100 km.

e-Golf kjørte 259,2 kilometer før den stanset helt i en havarilomme og ble hentet av bergingsbil. Da hadde den kjørt nesten tre mil lengre enn WLTP-rekkevidden.

Ved avsluttet rekkeviddetest endre vi på et gjennomsnittsforbruk på 11,4 kWt/100km.

Rekkevidde om vinteren.

Vinteren 2020 testet vi Volkswagen e-Golf sin rekkevidde. Testbilen var av utstyrsnivået Exclusive og ble levert med 16" vinterdekk. WLTP-rekkevidden på testbilen var 222 kilometer, som er noe kortere enn offisiell rekkevidde på 231 kilometer. Testen ble gjort uten forvarming av batteri eller kupé. e-Golf leveres med varmepumpe og kupé kan forvarmes via forhåndsprogrammering i bilens kjørecomputer.

Elbilen kjørte kortere enn oppgitt WLTP

I vinterens test ble startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det, men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

e-Golf skal ha et forbruk på 15,98 kWt/100km. Vi registrerte et forbruk på 14,9 kWt/100km under rekkeviddetesten.

I vinterens test kjørte e-Golf tom for strøm etter 198,1 kilometer.

15. januar 2021

Les også


Fant du det du lette etter?